Auteur:
Publicatiedatum:
2 weken geleden

3 X Tips voor een betere hormoonbalans

Marjolein Dubbers (58) kreeg op haar tweeënvijftigste een burn-out. Het werd de eyeopener van haar leven. Bij gebrek aan een duidelijke medische verklaring voor haar klachten, ging ze zelf op zoek naar antwoorden. Die vond ze, en ze veranderde haar levensstijl om tegemoet te komen aan haar hormoonbalans. ”Hormonen zijn geen boosdoeners, maar bodyguards.”

Lang en gelukkig
Hormonen helpen je vanaf je jeugd tot aan de ouderdom om zo lang en gelukkig mogelijk te leven. Desondanks hebben ze een slechte naam. O, let maar niet op haar, ze moet ongesteld worden. Of: Ze is in de overgang, dan krijg je dat. Zeker op bepaalde piekmomenten zoals een zwangerschap en de overgang, staan hormonen in een kwaad daglicht. Onterecht, vindt Marjolein. ‘Hormonen staan als bodyguards continu op wacht of er geen gevaar voor je dreigt. Dat gevaar kan allerlei vormen aannemen: stress bijvoorbeeld, of ongezond eten. Als je die ‘gevaren’ wegneemt, zullen je hormonen in balans komen.

3 X tips voor een betere hormoonbalans

  1. Slaap! Het kan niet genoeg worden benadrukt. Zes uur slaap is te weinig om fit en energiek te zijn, hoeveel koffie je ook drinkt. Marjolein slaapt acht tot negen uur per nacht en dat is volgens haar een van dé redenen waarom ze overdag zo veel gedaan krijgt.
  2. Zorg voor ontspanning en kies daarin een vorm die bij je past. Of dat nu een boek lezen is, yoga of handwerken: ontspanning is van essentieel belang om in balans te blijven.
  3. Weersta de zoete verleiding. Suiker lijkt energie te geven, maar uiteindelijk zorgt het ervoor dat je darmflora ontregeld raakt en alleen maar vraagt om nog méér suiker. Moet je het dan altijd laten staan? Nee, dat is niet nodig. Maar áls je een keer zin hebt in iets lekker zoets, doe het dan niet gedachteloos en/of met een schuldgevoel. Drink er een grote pot thee bij en geniet ervan!

PUUR! BoekentipHet energieke Vrouwen Voedingskompas is Marjoleins boek waarin ze uitleg geeft over de vrouwelijke hormoonhuishouding en hoe je die met onder meer je voeding kunt veranderen. Het boek biedt een schat aan kennis die Marjolein door de jaren heen opdeed uit onderzoek en literatuur, en waardevolle tips uit haar eigen ervaring. Een kompas voor vrouwen van alle leeftijden die meer energie en een betere gezondheid willen.