3 bijbelgedeeltes om je ziel daadwerkelijk stil te laten zijn.

6 juni 2018
Delen via:

Altijd als ik stil probeer te zijn, lijkt het alsof alles van binnen begint te schreeuwen. Ik hoor de to-do-lijsten en de notificaties van mijn telefoon door mijn stilte heen. Het lijkt alsof alles aan me trekt en roept: ‘doe meer, wordt meer, geef meer. Meer, meer, meer…’

Ik kan alleen echt stil worden als ik daadwerkelijk naar God luister. Het voelt alsof mijn ziel dan zwijgt en tegen mijn verstand zegt: ‘Stil. De meester spreekt.’

Toen ik merkte hoeveel baat ik had bij het luisteren naar God in stilte, heb ik vijf bijbelteksten boven mijn stilteplek gehangen. Die herinneren en helpen me eraan om daadwerkelijk stil te zijn.

 

1. Lukas 10:38-42

“Toen ze verder trokken ging hij een dorp in, waar hij gastvrij werd ontvangen door een vrouw die Marta heette. Haar zuster, Maria, ging aan de voeten van de Heer zitten en luisterde naar zijn woorden. Maar Marta werd helemaal in beslag genomen door de zorg van haar gasten. Ze ging naar Jezus toe en zei: ‘Heer, kan het u niet schelen dat mijn zuster mij al het werk alleen laat doen? Zeg tegen haar dat ze mij moet helpen.’ De Heer zei tegen haar: ‘Marta, Marta, je bent zo bezorgd en je maakt je veel te druk. er is maar één ding noodzakelijk. Maria heeft het beste deel gekozen, en dat zal haar niet worden ontnomen.'”

Dit gedeelte herinnert me er constant aan dat je echte stilte alleen vind aan de voeten van Jezus, maar het herinnert me er ook aan dat ik best een keer mag bidden als de vaat nog niet gedaan is.

2. Psalm 46:9-11

Kom en zie wat de Heer heeft gedaan,
verbijsterend is wat Hij op aarde verricht:
wereldwijd bant Hij oorlogen uit,
bogen breekt Hij, lansen verbrijzelt Hij,
wagens verbrandt Hij in het vuur.
‘Staak de strijd, en erken dat Ik God ben,
verheven boven de volken, verheven boven de aarde.’

Dit herinnert mij eraan dat God de vredebrenger is. Als wij het nieuws kijken, kan het soms overweldigend lijken hoeveel oorlogen, pijn en ellende er in de wereld is. Maar dit gedeelte herinnert me eraan dat God alle oorlogen zal uitbannen, omdat Hij nooit verandert is.

3. 1 koningen 19:11-13

‘Kom naar buiten,’ zei de HEER, ‘en treed hier op de berg voor mij aan.’ En daar kwam de Heer voorbij. Er ging een grote, krachtige windvlaag voor de HEER uit, die de bergen spleet en de rotsen aan stukken sloeg, maar de HEER bevond zich niet in die windvlaag. Na de windvlaag kwam er een aardbeving, maar de HEER bevond zich niet in die windvlaag. Na de aardbeving was er vuur, maar de HEER bevond zich niet in die aardbeving. Na het vuur klink het gefluister van een zachte bries.

Elia verbergt zich in dit gedeelte voor Izebel. Zelfs nadat hij God vuur heeft zien geven toen hij tegen de profeten van Baäl moest getuigen, is hij nog steeds naar de heuvels gevlucht. Dat is iets wat ik ook in mijn eigen leven heb gemerkt, dat ondanks dat de goedheid van God recht voor mijn ogen te vinden is, ik toch nog wegvlucht. Toch wil God je dan weer terug brengen naar de stilte, Hij is geen God van vuur, storm of ophef. Hij is een God van stilte.

Wie in de Bijbel leest verliest tijd, maar krijgt er eeuwigheid voor terug. Maar hoe lees je zo, dat de tekst ook werkelijk voor je gaat leven? Mirjam van der Vegt biedt met methodes uit de kloostertraditie een waardevolle verdieping voor de bijbellezing van elke dag. Uniek aan dit dagboek is dat je zelf wordt uitgedaagd de tekst te proeven en te beleven, alleen of in een groep. Leer meer over wat God zegt over rust, verwondering, liefde en ontvankelijkheid. Een liefdevolle confrontatie met je eigen bezige bestaan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *