5 beste bijbelgedeeltes om het jaar mee te beginnen

6 januari 2019
Delen via:

Met het nieuwe jaar zijn wij ook altijd op zoek om weer op een frisse manier aan je bijbelstudie mee te beginnen. Je kunt gewoon verder gaan waar je vorig jaar gebleven bent, of je volgt een nieuw bijbelrooster (bijvoorbeeld het schema van Matthew Henry). Toch hebben we vijf bijbelboeken voor je uitgezocht om je jaar goed mee te beginnen.

Het evangelie van Johannes

Dit is het evangelie waar je Jezus in tegen komen. We leren Hem hier kennen als het woord dat vlees geworden is en we zien Hem in al Zijn glorie en barmhartigheid naar voren komen. Johannes is de enige van de vier evangelisten die zich buigt over de vraag wie Jezus nu is, in plaats van dat hij de nadruk legt op wat Jezus deed in Zijn menselijke leven.

De brief aan de Romeinen

Dit is de brief die is geschreven aan nieuw gelovigen die heftig werden aangevallen door de wereld om hen heen. Het laat de basis van het geloof goed uit de verf komen en je wordt weer gedwongen om je eigen fundament eens goed te onderzoeken met het woord van God.

De psalmen

Vooral als je 2019 niet zo ziet zitten, zijn de psalmen een mooi begin. Het is het bijbelboek van de bemoediging en het laat ons zien dat ook de bijbelse helden niks dan mensen waren. Daarnaast zorgt de poetische stijl er ook nog voor dat het je hart kan verwarmen, zoals een historische boek wat minder kan. Het zijn woorden van de gelovigen tot de gelovigen.

Spreuken

Ik vind spreuken persoonlijk een van de mooiste bijbelboeken die er bestaat. De hoeveelheid wijsheid die er in een halve tekst kan schuilen, zorgt ervoor dat ik dit boek vaak even opensla als ik niet kan slapen. Daarnaast is spreuken ook een praktisch boek, het laat ons zien hoe we met het dagelijkse leven om kunnen gaan.

Genesis

Zelf kan ik het niet, maar ik weet dat er mensen zijn die aan het begin van de bijbel beginnen en zo doorwerken naar het einde. Het laat ons zien hoe God tot ons is gekomen na de val in het paradijs, maar Genesis is ook een boek dat ons laat zien hoe God nog steeds keer op keer tot ons terugkeert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *