Kies dankbaarheid

21 november 2018
Delen via:

Kies dankbaarheid, een van de meest belangrijke, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste keus die we elke dag kunnen maken is leven in dankbaarheid. Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn, ook al zijn het de kleine dingen in het leven. 

Als ik heel eerlijk ben, voel ik mij echt niet altijd dankbaar.  Ik vergeet heel vaak hoeveel ik heb om dankbaar voor te zijn.  Vaak focus ik me meer op alles wat niet goed gaat of wat ik beter wil. 

Herken je dit? Ik denk dat velen dit wel zullen herkennen. 

Dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat Hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt.  

1 Tessalonicenzen 5:18 (NBV)

Het woord wat er uit springt in deze tekst is het woord “onder”  We worden hier oproepen om dankbaar te zijn onder alle omstandigheden. Niet voor alle omstandigheden.  We kunnen het niet ontkennen, het leven is moeilijk. Er gebeuren slechte dingen in de wereld. 

Maar, en dat is een grote maar, toch kunnen we dankbaar zijn onder alle omstandigheden, omdat sommige dingen niet veranderen. God heeft de controle en Hij kan goeden dingen maken vanuit de slechte dingen. 

God’s liefde

God’s liefde is dezelfde vandaag en morgen en niks op aarde kan daar verandering in brengen. God houdt van ons. God verlost ons als we er een zooitje van maken, hij verlost ons van onze fouten.  Er zijn een miljoen redenen om dankbaar voor te zijn, zelfs als het leven moeilijk is. 

De realiteit is, als we niet de een bewuste en oprechte keuze maken om dankbaar te zijn onder alle omstandigheden, we ons juist gaan focussen op alles wat we niet hebben of wat niet goed gaat. We zullen ons verslagen voelen, een slachtoffer en het allerbelangrijkste, we zullen de zegeningen in ons leven missen. 

Als we naar God’s wil voor ons willen leven,  zullen we een houding van dankbaarheid aannemen.

Laat alle volken over u zingen, God, laat iedereen u prijzen!

Psalmen 67:4  (BGT)

God heeft het beste met ons voor! Je ligt Hem na aan het hart. 

Hij weet dat dankbaarheid gekoppeld is aan geluk. Studies tonen keer op keer aan, hoe meer je vanuit dankbaarheid leeft, hoe gelukkiger je voelt. 

Ik daag je uit om te dankbaarheid te kiezen. Kies er voor om God te prijzen onder alle omstandigheden. 

Dankbaarheids-dagboek

Bron: unsplash
Notitieboekjes

Wil je het heel praktisch maken?  Begin dan een dankbaarheidsdagboek. Koop voor jezelf een mooi notitieboekje of misschien heb je nog een mooi notitieboekje liggen?  Probeer elke dag 3 dankpunten van de dag op te schrijven.  Dit mogen hele kleine dingen zijn, zoals vers bakje koffie in de ochtend, een lief complimentje van je vriendin. 

Je kunt de dag beginnen met het op schrijven van dankpunten of het aan het einde van een dag. 

Vrije vertaling van een blog op  https://womenoffaith.com


Hoe was je dag? Wat was niet leuk vandaag? Waar dank je God voor vandaag? Schrijven kan helpen bij het onthouden van mooie herinneringen. Dit PUUR!-invulboek van Marjolein Feenstra staat vol met leuke vragen over je dagelijks leven en geeft je de gelegenheid om lijstjes te maken, foto’s te plakken en even stil te staan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *