Vergeven maakt vrij

7 oktober 2018
Delen via:

Iemand vergeven is niet altijd gemakkelijk. Iemand heeft je gekwetst of pijn gedaan. Diegene vergeven geeft je misschien het gevoel dat je hen vrij uit laat gaan of dat je het gedrag goedkeurt.

Vergeven is genade

Dat is niet waar vergeving om gaat. Vergeven is niet het goed keuren van verkeerd gedrag of het vergeten van wat je is aangedaan. Vergeving is het verlengde van genade. Het is een opdracht van God. Het is iets wat je de ander en jezelf kan schenken. Merk je het woord geven in “ vergeven”. Je geeft als ware iemand een cadeau, maar daarnaast ook jezelf. Je geeft jezelf het cadeau om zonder wrok en vrij te mogen leven.

Cadeautje

Wanneer je niet vergeeft onthoud je jezelf dus van dit geschenk wat God je wil geven.  Het sluit je hart af en de mogelijkheid om geestelijk te groeien. God weet dat het niet gemakkelijk is om te vergeven. God vraagt geen dingen van je zonder je de kracht te geven. Je kunt Hem vragen om je de kracht en mogelijkheid te geven om te kunnen vergeven. Voor God is niets onmogelijk.

De Amerikaanse June Hunt stelt een aantal punten op hoe je echt kunt vergeven. 

  • Stel je voor dat er een haak aan je sleutelbeen bevestigd is en stel je voor dat alle pijn die je aan is gedaan aan deze haak bevestigd is.
  • Stel je zelf dan de vraag; “ Wil ik deze pijn echt met mij meeslepen de rest van mijn leven?” God zegt: “Deze pijn mag je aan mij geven. Leg het in Mijn handen”
  • Neem dan alles van de haak, neem degene die je heeft pijn gedaan en plaats alles in Gods handen. (Deuteronomium 32:35)

Gebed van vergeving

Heer Jezus, Dank u voor Uw zorg om mijn hart. U weet van de pijn die ik voel omdat (…vul hier in wie of wat je pijn heeft gedaan). Al deze pijn en degene die mij pijn hebben gedaan leg ik in Uw handen. Heer Jezus, Dank u voor Uw offer aan het kruis zodat mijn zonden vergeven worden.  Ik kies er voor om (naam) te vergeven. Ik leg (naam) in Uw handen.  




In ‘Alle bloemen zijn op weg naar jou’vertelt Marleen Stelling met tekst en illustraties een intiem, hedendaags liefdesverhaal. Een verhaal vol vragen die zo oud zijn als de mensheid zelf. Wat is liefde? Wie ben ik zonder jou? Wil je blijven? De illustraties zijn soms teder en ontroerend, dan weer rauw en ontwrichtend. ‘Alle bloemen zijn op weg naar jou’ kent een luxe uitgave en leent zich daarmee perfect om cadeau te doen aan je geliefde, vriend of familielid.

Reacties (2)

  • J.koeleman schreef:

    vergeven…. moeilijk. Je behoudt wel de pijn van datgene wat je is aangedaan en dat kan ervoor zorgen dat je bang bent om opnieuw pijn te worden gedaan door die ander. Daarom zoek je geen confrontatie met die ander

  • Yvonne schreef:

    Dank voor het gebed!! ik heb het overgeschreven in mijn gebedenboekje..het komt precies op het moment dat ik het nodig heb…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *