Wandelen & rust

3 november 2018
Delen via:

Vandaag delen we een wandeling uit het PUUR! in balans boek “Wandelen & genieten met God” van Paulien Vervoorn.  Wandelen is een hele goede manier om te mediteren, om tot rust en op adem te komen. 

Wandelen doet iets. Alsof je buiten makkelijker buiten de kaders kunt denken. Als ik buiten ben, kom ik op adem en denk ik over andere dingen na. Ik vind inspiratie door dingen die ik zie. 

Wandelen & rust

Waarom

  • Om te ontspannen te wandelen in het hier en nu
  • Om je dagelijkse beslommeringen achter je te alten
  • Om te genieten van de stilte 
  • Om na te denken over Gods nabijheid in de afgelopen tijd
  • Om je meer bewust te zijn van Jezus nabijheid

Hoe

  •  Kies bij voorkeur een rustig natuurgebied waar je de stilte kun opzoeken
  • Daag jezelf uit om sommige opdrachten alleen te doen
  • Leg de nadruk op de stilte als je samen wandelt
  • De onderstaande opdrachten vormen een geheel, maar je kunt ze ook los van elkaar gebruiken. 
  • Veel van onderstaande opdrachten kun je eindeloos herhalen of toepassen als start in andere wandelingen.

In deze blog delen twee opdrachten uit dit hoofdstuk. 

Horen & zien

Loop tien minuten in stilte om achter je te laten waarmee je bezig was en je aandacht te richten op het hier en nu. Neem de tijd om stil te staan bij wat je waarneemt. 

  • Wat hoor je? Waar hoor je het? Kun je er naar kijken? 
  • Wat zie je? 
  • Wat voel je? Waar kun je de tijd voor nemen om aan te raken? 
  • Wat proef je?
  • Wat ruik je? 
Peuter, bron: unsplash

Variatietip
Neem de volgende keer een peuter mee en laat je inspireren door de dingen die hij hoort, ziet, voelt proeft en ruikt. Laat je meenemen in de kinderlijke verwondering die wij soms kwijtgeraakt zijn.  Ga nog eens wandelen en kijk door de ogen van een hond naar je omgeving. Wat hoor, zie, voel, proef en ruik je wat eerder helemaal niet opgevallen was. 



Adem in & adem uit

Helaas drijft niet iedere negatieve gedachten zo makkelijk weg als een wolk aan de hemel. Soms houd je je adem in als je denkt aan je diepste angsten en zorgen en voel je de spanning in je lijf resoneren. 

Juist nu je in de buitenlucht bent mag je genieten van de rust en ruimte om je heen en van de rust en ruimte die God wil geven in je hoofd, hart en lijf. Concentreer je op je adem terwijl je loopt en denk aan de volgende tekst als je inademt. 

De Geest van God heeft mij gemaakt, de adem van de Ontzagwekkende doet mij leven Job 33:4 

Denk aan je angsten, je twijfels, en je zorgen die bij je naar boven kwamen bij het uitademen en kom op deze manier letterlijk op adem. 

Variatietip

  • Denk aan je lievelingstekst tijdens het ademen. 
  • Leer een tekst uit je hoofd tijdens het wandelen die je helpt om afstand te nemen van je zorgen. 
  • Zeg tijdens het inademen ‘Ik ontvang Uw liefde’ en tijdens het uitademen ‘Mijn zorgen werp ik op U’ 
  • Maakt tijdens het inademen gebruik van een heel oude traditie, het zogenaamde Jezusgebed. Het is een samenvoeging van het gebed van Bartimeüs (Zoon van David, Jezus heb medelijden met mij, Marcus 10:48) en het gebed van de tollenaar uit de gelijkenis (God, wees mij zondaar genadig, Lucas 18:13) Het traditionele Jezus gebed is:

Heer, Jezus Christis, Zoon van God, ontferm U over mij. 

Adem op deze manier Gods zorg in en adem je eigen zorgen uit. 


Mirjam van der Vegt:

Wandelen is ademen, tot rust komen en al je zintuigen gebruiken. Wandelen is leven. Wandel terug naar jezelf en naar je oorsprong


De Bijbel staat vol met beloften en aanwijzingen over jouw wandel met God. Deze praktische ‘wandelgids’ inspireert je om letterlijk aan de wandel te gaan met God en/of met anderen. Aan de hand van vragen, stiltemomenten, gebedsideeën, Bijbelteksten en creatieve opdrachten kom je letterlijk in beweging. Wil je tot rust komen bij God, bij jezelf naar binnen kijken of juist heerlijk ‘bomen’ en genieten met vriendinnen? Paulien Vervoorn neemt je in twaalf wandelingen mee naar buiten. Wandel & geniet! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *