Zing een nieuw lied!

10 maart 2019
Delen via:

Wanneer de dominee vanochtend de vraag stelt: “Heb je vandaag behoefte om een lofzang te zingen? Dan is mijn 1ste gedachten: “nee, op dit moment heb ik weinig reden om een lofzang ten gehore te brengen. Mijn zorgen, twijfels en onzekerheid belemmeren mij hierin. Moeilijk om dan “God te loven, prijzen en danken”. Vooral deze laatste is voor mij moeilijk. Dankbaar zijn ondanks teleurstellingen en ongeacht de omstandigheden.

Zingen ondanks de omstandigheden

Toch wil God wel dat ik dankbaar ben en niet wegkwijn in zelfmedelijden (een klaagzang). Helaas gebeurt dit o zo gemakkelijk. Wanneer het tegenzit in mijn leven, mijn verlangens niet vervuld worden (zoals ik het bedacht had) dan voel ik mij niet gehoord en zak ik al snel weg in een mineurstemming. Menig keer zeg ik tegen manlief: “Waarom verhoord God mijn gebeden niet?”. Waarop hij antwoord: “God verhoort wel, maar niet op jou moment”. Diep van binnen weet ik dat ook wel, maar toch kan ik op dit soort momenten weinig met zo’n antwoord beginnen en roept dit eerder frustratie op dan vertrouwen in Gods verhoring.

Het kinderlied “Als je bid zal Hij je geven”, gaat in mijn leven niet op denk ik opstandig. Hoe kan ik dit lied überhaupt nog zingen vraag ik mij vertwijfeld af. Ik bid al zolang, ik klop al even zolang en ik zoek, maar het lijkt tot dusver tevergeefs. Zinloos en doelloos. Soms bekruipt mij het gevoel dat mijn gebeden, nooit verhoord zullen worden. Want hoe hard ik ook bid, hoe vaak ik ook klop en waar ik het ook in zoek, het schenkt mij niet de verlangens van mijn hart. Hoe kan ik U dan toch loven Heer? ’t Voelt zo tegenstrijdig en huichelachtig. Ik kan voor de schijn wel vrolijk en luidkeels meezingen maar diep van binnen, voel ik opstandige gedachten opkomen. Ze vangen mij in hun strik en brengen mijn hartslag op hol. Ik kan geen kant op, en zie geen uitweg.

Zou ik het kunnen

O ja, is dat zo Thorinda? Is er écht geen uitweg, geen mogelijkheid om te ontsnappen aan de valstrikken (o.a. je zelfmedelijden, klaagzangen en zonden) die je verstrikken. David geeft in (Psalm 96) vers 1 het antwoord, hij zegt: “Zing een nieuw lied voor de Heere. Loof Zijn Naam en aanbid Hem”. En dat is wat mij nu vandaag te doen staat. Ik moet mijn klaagzang omvormen tot een loflied. God wil dat ik Hem loof, dank, prijs en aanbid ondanks de situatie.

Zou ik het kunnen vragen ik mij nu af? Zou het mogelijk zijn, om elke dag weer een nieuw loflied te zingen? Wanneer ik het van mijzelf moet verwachten, dan kan ik het wel vergeten. Maar ik vertrouw erop dat het mij met behulp van God, die mij zelf een nieuw lied in de mond geeft -ja een overwinningslied uit mijn mond laat stromen- na verloop van tijd zal gaan lukken. Want Hij brak de strik en ik ben vrijgemaakt door Hem (Psalm 124:4). Hij is een (ver)hoorder der gebeden en Hij zal het geven, wanneer we het alles vragen in Zijn Naam.

Zing je mee?!

Als je bidt zal Hij je geven,
als je klopt aan de deur,
zal Hij open doen.
Als je zoekt dan zul je vinden,
halleluja.

Als je mijn Vader iets wil vragen,
vraag in Mijn naam, Ik zal het doen.
Ik ben met je alle dagen,
Ik ben dezelfde als toen.

 

PUUR! boekentip

Het ‘PUUR! Faith journal’ van Linette Trapman is een inspirerend PUUR! doeboek voor jouw tijd met God. Een faith journal is een geloofsdagboek met liederen, gedichten, quotes en notitieruimte voor bijvoorbeeld Bijbelteksten, preken en beantwoorde gebeden en zegeningen.

 

Reacties (2)

  • Nelly schreef:

    Mooi zeg……
    Deze boodschap, ook jou twijfels…. zo bekent.
    Ik wil God echt wel danken , doe het ook wel , maar…..
    Het is ook soms niet makkelijk.
    God Bless jou.

  • Marjolein schreef:

    Danken en lofprijzing zijn heel belangrijk, helpen ons ook uit de put. Tenminste, zo ervaar ik dat wel. Maar vergeet niet dat er in de bijbel ook klaagzangen staan. En die mogen we ook zingen, uitschreeuwen. God heeft ons met meerdere emotie’s geschapen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *