Een andere kijk op koningin Ester

19 april 2018
Delen via:

Afgelopen maart kwam de herziene versie van mijn roman Ik zal verborgen zijn uit. Het verhaal gaat over twee Joodse vrouwen met dezelfde naam, Hadassah, die beiden vechten voor het behoud van hun volk. De een wordt in de tijd van het Perzische rijk meegesleurd in een leven dat ze nooit had kunnen voorzien en leert te wachten op het juiste moment om te handelen. De ander groeit op tijdens de Tweede Wereldoorlog in Europa en besluit in de voetsporen van haar naamgenoot te treden.

Invalshoek

In deze blog wil ik wat meer vertellen over de eerste Hadassah, beter bekend als koningin Ester. Ze is een van de weinige Bijbelse vrouwen naar wie een heel boek is genoemd. Ze is een krachtige vrouw, bereid om haar leven te geven voor haar volk. Omdat ze een inspirerend figuur is, zijn er veel boeken over haar geschreven, fictie en non-fictie. Ook werd haar verhaal meerdere malen verfilmd. Wat valt er nog over haar te schrijven? Wat voor een nieuwe invalshoek valt er nog te benaderen? Het werd mijn uitdaging om Ester op een nieuwe manier neer te zetten.

Identiteit

Allereerst koos ik ervoor om haar door het hele boek Hadassah te noemen en de naam Ester te gebruiken als haar schuilnaam. Ik was niet de eerste fictie-schrijver die dit deed. Tijdens mijn eerste jaar in Israël kwam ik achter de betekenis van de naam Ester. Het betekent letterlijk ‘ik zal verborgen zijn.’ Dit is ook het thema van het boek. Niet alleen moet Hadassah haar Joodse identiteit verbergen voor haar veiligheid, ook de naam van God is verborgen in het boek. ‘Ik zal verborgen zijn’ werd dan ook de titel van mijn boek.

Traditionele interpretaties

In mijn boek is Hadassah veertig jaar oud wanneer ze voor de koning verschijnt. In veel andere verhalen is ze een stuk jonger. De reden dat ik voor deze leeftijd koos, was omdat ze die leeftijd had volgens een traditie van de midrasj (rabbinale methode van Bijbeluitleg). Dat betekent niet dat ik volledig overtuigd ben dat ze daadwerkelijk veertig jaar oud was. Ik wilde de lezer op een andere manier naar Ester laten kijken. We hebben allemaal een bepaald plaatje bij bekende Bijbelverhalen. Adam en Eva aten een appel, Jona zat in een walvis en er waren drie wijzen die uit het Oosten kwamen. Al deze dingen staan niet in de Bijbel. Misschien aten Adam en Eva wel vijgen. Het was voor mezelf een interessante oefening om te zien hoe ver ik kon gaan van de traditionele interpretaties en toch vast te houden aan wat er in de Bijbel staat. Omdat ik koos voor een oudere leeftijd dan de meeste verhalen, komen er ook andere thema’s in mijn verhaal aan bod, zoals ongewilde kinderloosheid.

Lagen

Ik heb geprobeerd dieper in de tekst te duiken en verschillende lagen bloot te stellen. Ik geloof dat Gods verlossingsplan in de hele Bijbel te vinden is; niet alleen in het Nieuwe Testament. Ook in Ester. Net zoals Ester niet voor de koning kon verschijnen en leven, zo kunnen wij niet zomaar voor God verschijnen. Alleen door de gouden scepter van genade kunnen wij voor de Koning verschijnen. Dit is maar een tip van de sluier. Er zijn nog veel meer diepe parallellen te vinden in het boek Ester. Ik daag je uit om het Bijbelboek nog eens te lezen en Ester op een nieuwe manier te bekijken.

Deze blog is geschreven door Eline Rosenhart. Zij schreef het boek Ik zal verborgen zijn waarvan afgelopen maart een herziene versie uit kwam. 


Tijdens de Tweede Wereldoorlog groeit een jonge Joodse vrouw uit tot een heldin die haar leven waagt om haar volk te redden.

 

 

 

 

Reacties (1)

  • Marjon schreef:

    Ik ben heel benieuwd naar het boek. Zowel bijbelse romans over personen als het onderwerp tweede wereldoorlog zijn onderwerpen die mij erg interesseren. Die twee in één boek, ‘ik zal verborgen zijn’, is een must-read voor mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *