De rijke symboliek van zout in de bijbel

30 december 2019
Delen via:

In de Bijbel glinstert het zout niet minder wonderschoon dan in de mijn. De eerste keer dat zout wordt genoemd, is ook meteen de beruchtste. God laat een zwavelregen neerdalen op Sodom en Gomorra vanwege de losbandigheid die er heerst en omdat de inwoners niet naar de armen omzien. De vrouw van Lot steekt haar nek uit om een verboden glimp van het verbijsterende schouwspel op te vangen en verandert in een zuil van zout.

Nieuw begin

Het merendeel van de verwijzingen naar zout is veel positiever. Zout symboliseert een nieuw begin en het loslaten van het verleden. Elisa werpt zout in een bron om het water te zuiveren en als

Related image

symbool van een frisse start. Daarna rust er geen vloek meer op het water. Abimelech strooit zout op een veroverde stad als teken dat er wordt gebroken met het verleden en dat er een nieuwe weg wordt ingeslagen. Ezechiël zinspeelt op een tamelijk merkwaardige toepassing van de fijne korreltjes: hij heeft het erover dat pasgeboren baby’s na de bevalling met zout worden ingewreven als onderdeel van de kraamverzorging. Dit is meer dan profetische beeldspraak. In die tijd gebruikten vroedvrouwen zout als een natuurlijke scrub om enerzijds huidsmeer te verwijderen en anderzijds bacteriegroei te remmen.

Zout is ook een ingrediënt in de wierook die wordt gebruikt bij de dagelijkse aanbidding in de tempel. Dat hemelse recept bestaat onder andere uit mineralen als balsemhars, cistushars, galbanum, zuivere wierook en ja, zout. Die geur vertelt de Israëlieten dat het tijd is om God te aanbidden. God wist al veel eerder dan de hedendaagse parfumeurs dat zout een heel scala aan aromatische signalen activeert.

Verbond

Mozes instrueert de Israëlieten om hun offergave te verrijken met zout. Met deze handeling stemt het volk in met ‘een eeuwig verbond van zout met de Heer’. Het Hebreeuwse woord voor verbond, heryth, duidt op een overeenkomst tussen twee partijen die berust op het wederzijds vertrouwen dat beide hun deel van de deal zullen nakomen. De twee verbondspartijen, God en zijn volk, wisselen zout uit als tastbaar symbool van loyaliteit en vriendschap en om het permanente karakter van hun overeenkomst duidelijk te maken. God gebruikt zout om zijn onverbrekelijke verbondenheid met hen die Hij liefheeft te benadrukken.

Het Joodse volk is zijn zoutverbond met God niet vergeten. Tot op de dag van vandaag dopen veel praktiserende Joden op vrijdag bij zonsondergang hun brood in zout om hun belofte aan God te bevestigen.

Misschien is mijn liefdesrelatie met zout wel een herinnering aan iets groters.

Dit is een abstract uit ‘Proef en zie’ van Margaret Feinberg. Deze blog maakt deel uit van een serie, lees HIER de vorige blogs, of lees hieronder meer informatie over het boek.


Proef en zie

zout

Proef en zie van Margaret Feinberg is een Bijbelstudieboek met voedsel in de hoofdrol. God is een ‘foodie’, als we Margaret Feinberg mogen geloven. En daar is ook alle bewijs voor. In deze Bijbelstudie ontdek je de rijkdom van wat je elke dag kunt kopen, bereiden en eten. Na dit boek kijk je nooit meer hetzelfde naar wat je in je mond stopt. De auteur neemt je mee op reis, op zoek naar de puurste en mooiste ingrediënten en hun Bijbelse betekenis. ‘Proef en zie’ staat bol van de verhalen en recepten. Het water loopt je in de mond – of maak je er wijn van?

Margaret Feinberg is bekend om haar aanstekelijke manier van vertellen over de Bijbel. Ook in dit boek word je onmiddellijk meegevoerd door haar levenslust en nieuwsgierigheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *