Recensie: De draad die ons verbindt

24 november 2020

Dat Dineke Epping kan schrijven dat weten we inmiddels denk ik allemaal wel. En anders bewijst ze dat met haar nieuwste roman “De draad die ons verbindt”. Al had de titel ook heel goed “De liefde die ons verbindt” kunnen zijn. Want het is juist de liefde voor en naar elkaar, die als een rode draad door het verhaal heen loopt. Heel mooi gedaan!

draadEileen Brady is een zelfstandige, alleenstaande vrouw die haar dagen als naaister doorbrengt in een gerenommeerd atelier. In haar vrije tijd geeft ze naailessen in het plaatselijke weeshuis. Niet geheel zonder eigenbelang, aangezien ze haar dochtertje in ditzelfde weeshuis 7 jaar geleden heeft afgestaan. Op deze manier hoopt ze te kunnen achterhalen waar haar dochter is opgegroeid in de afgelopen jaren. Al snel blijkt dat ze hiervoor moet afreizen naar het Engelse dorpje Almsbrick. Aangezien er geen in leven zijnde familieleden meer zijn, besluit ze per direct de reis te maken. In Almsbrick vind ze al snel ‘haar’ dochter Maggie en probeert ze op een zeer geraffineerde manier een band met haar op te bouwen (hierdoor wilde ik haar af en toe wel even door elkaar schudden). Dat Moira de moeder van Maggie haar volledig vertrouwt en haar zelfs een onderkomen aanbied komt Eileen dan ook goed van pas. Maar waar ze niet op gerekend had, is de terugkomst van de achterneef van Moira, ex-soldaat Matthew. Hij is vanaf het begin argwanend over haar komst en wantrouwt haar motieven. Hierdoor ontstaan er soms netelige situaties met levendige conversaties. Dit samen met de interessante en soms zelfs spannende gebeurtenissen maakt dit verhaal compleet en zal de lezer(s) tot aan het (verrassende) einde weten te boeien.

Dineke heeft een mooi, warm verhaal geschreven met herkenbare personages waardoor je jezelf goed in hen kunt verplaatsen en je al snel een band met hen krijgt. Ook al is het niet haar mooiste, want dat blijft voor mij toch echt haar debuut “Op vleugels van de wind”, toch zou ik dit boek zeker nog een keer herlezen. En als je dat bereikt met een boek, dan ben je wat mij betreft absoluut een talentvolle schrijfster.

Aanbeveling

Houd je van een goed geschreven historische roman met romantiek, een klein beetje spanning en hartverwarmende personages? Dan zou ik dit boek zeker niet laten liggen. Maar jezelf juist nú in deze tijd, een extraatje gunnen met deze dikke roman, waarmee je een paar heerlijke uren kunt ontspannen. Extra leuk, in “Kerst op Ivy Hill” is een kort verhaal opgenomen van Dineke Epping. Hierin gaat het over Prudence Goodwin, een van de personages uit “De draad die ons verbindt”. Dus de liefhebbers onder ons kunnen deze Kerst toch elders doorbrengen, namelijk in het gezellige Engelse dorpje Almsbrick. Is dat geen heerlijk vooruitzicht…

Bestel dit boek voor €23,99