Recensie ‘De zoete geur van appelcider’

28 september 2019

Een ontroerend verhaal over de woordeloze liefde tussen een jonge vrouw en een dove man.

Over De zoete geur van appelcider

Aven Norgaard bracht haar jeugd door met haar moeder in huizen bij rijke mensen. Toen haar moeder op jonge leeftijd overleed, belandde Aven in het armenhuis in Noorwegen. Daar woonde zij tot een jonge man, Ben Norgaard, haar zag en met haar trouwde. Toen hij na drie jaar huwelijk overleed, ontving Aven een uitnodiging van de tante van Ben, Dorothe, om naar Amerika te komen en te zorgen voor haar drie zoontjes.

Bij aankomst in Amerika in de enorme appelboomgaard van familie Norgaard, wordt Aven verrast als het niet drie kleine kinderen blijken te zijn maar drie volwassen mannen. Jorgan, Thorald en Haakon Norgaard kijken ook vreemd op bij de komst van Aven. De komst van een vrouw zorgt wel voor veranderingen bij de broers onderling. Haakon is goed bevriend met Aven en is erg gecharmeerd van haar. Maar ook Thorald (genaamd Thor) heeft een zwak voor Aven. Ondanks dat Haakon doof is, is hij een mooie en stoere man die duidelijk laat merken dat hij Aven ziet zitten, maar Thor is mysterieus en erg zorgzaam. Wie zal het hart van Aven winnen? Thor staat op één punt in het nadeel, hij is erg verslaafd aan cider op dezelfde wijze als de overleden man van Aven, Ben. Hoe kijkt Aven hierdoor naar haar toekomst? En zijn Haakons vriendelijke bedoelingen wel eerlijk en oprecht?

Het boek De zoete geur van appelcider bevat een bijzonder en intens verhaal. Het is uniek doordat het vanuit het perspectief van een dove man wordt beschreven. Je leeft mee met zijn worstelingen om zich uit te drukken en voelt je machteloos als anderen hem niet direct begrijpen. Het is zo bijzonder om te lezen hoe gebarentaal dove mensen kan helpen om zich helder uit te drukken.

Het boek heeft een sterke verhaallijn doordat de personages positieve veranderingen doormaken. Het is een divers verhaal en bevat thema’s als doofheid, rouwverwerking en drankverslaving maar ook liefde en genezing spelen een belangrijke rol. De schrijfster heeft vele bijzondere details verwerkt in haar verhaal en de omgeving speelt hierin ook een belangrijke rol.

Een prachtig en uniek verhaal dat je niet meer loslaat, over een dove man en een jonge weduwe tussen wie een woordeloze liefde opbloeit.

Over Joanne Bischof

Joanne Bischof is de trotse winnares van een Christy Award en een Carol Award, twee belangrijke Amerikaanse prijzen voor christelijke fictie. Ze schreef o.a. De zoete geur van appelcider. Ze heeft een passie voor zowel romantiek als theologie en ze weet de twee steeds beter te combineren.