Recensie: ‘Een oceaan van hoop’

24 oktober 2021

Thorinda leest ‘Een oceaan van hoop’, een roman van Carrie Turansky over de kinderemigratie van Britse kinderen in de negentiende en twintigste eeuw. Ze deelt haar mening met ons.

Carrie Turansky werd bekend met haar serie Highland Hall waarbij ze geïnspireerd raakte door de tv serie Downtown Abbey. In het boek ‘Een oceaan van hoop’ gooit ze het over een serieuzere boeg, het gaat namelijk over de kinderemigratie die tussen 1869 en 1936 plaatsvond. Voor mij een onbekend stukje geschiedenis waardoor ik dit boek met interesse gelezen heb. En ik hoop dat dit ook voor jou geldt wanneer je besluit om dit boek te lezen.

In dit boek draait het om het gezin McAlister. Omdat de vader van het gezin overleden is moeten alle kinderen bijspringen om de touwtjes aan elkaar te kunnen knopen. Oudste dochter Laura neemt een betrekking als dienstmeisje aan en de andere drie kinderen blijven thuis bij hun moeder. Wanneer zij ziek wordt, worden de kinderen uit huis geplaatst en overgeplaatst naar een kindertehuis. De omstandigheden daar zijn ‘redelijk’, maar er is weinig echte aandacht voor de kinderen. De drie kinderen McAlister komen al snel in aanmerking voor het kinderemigratie traject, waarbij hun een nieuw thuis in Canada wordt beloofd. Maar bij aankomst gaat alles anders dan verwacht. Het gezin wordt uit elkaar gehaald en geen van hen weet wanneer én of ze elkaar ooit terug zullen zien. Hartverscheurend. Helemaal wanneer je leest in wat voor gezinnen sommigen van hen terecht komen.

Oudste dochter Laura doet er ondertussen alles aan om het gezin weer bij elkaar te brengen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Ze krijgt daarbij hulp van Andrew, een jonge advocaat. Tussen hen tweeën ontluikt langzaamaan een romance, waardoor het verhaal niet te zwaar wordt maar goed in balans is.

Of het gezin weer herenigd gaat worden én de liefde tussen Laura en Andrew stand blijft houden, zul je zelf moeten ontdekken door dit boek te gaan lezen.

Turansky heeft met dit boek een onbekend stukje geschiedenis uitgelicht dat boeiend is om te lezen. Op een mooie en ingetogen wijze, dat passend is bij het verhaal, geeft ze jou als lezer een beeld van het kinderemigratietraject. Een onderwerp dat zeer de moeite waard is.

Conclusie over ‘Een oceaan van hoop’

Houd je van boeken die gebaseerd zijn op ware gebeurtenissen, dan is dit boek wat voor jou. En mocht je willen weten hoe het verhaal zich verder ontwikkelt, dan kun je je hart ophalen, want in november komt het vervolg uit: ‘Een koffer vol raadsels’.

‘Een oceaan van hoop’ van Carrie Turansky neemt de lezer mee op een meeslepende zoektocht. Tussen 1869 en 1939 zijn meer dan 100.000 kinderen uit arme Britse gezinnen weggevoerd naar Canada en Australië, om daar aan het werk gezet te worden. Aan de kinderen werd een paradijs beloofd, de werkelijkheid bleek echter heel anders. Als Laura McAllister, een jong dienstmeisje, ontdekt dat de drie jongste kinderen van hun gezin zonder medeweten van haar moeder naar Canada zijn gebracht, neemt ze zich voor hen te vinden en de familie te herenigen. Ze begint aan een reis die meer teweegbrengt dan ze ooit kon vermoeden. Carrie Turansky is bekend geworden met haar ‘Highland Hall’-serie en andere romans over de Edwardiaanse periode. Met deze serie slaat ze een nieuwe weg in en brengt ze een prachtige roman over een rauwe werkelijkheid.