Recensie ‘Een onfortuinlijke geschiedenis’

17 mei 2021

‘Een onfortuinlijke geschiedenis’ is razend spannend en zit vol humor en romantiek. Een boek om niet meer weg te leggen!

Over Een onfortuinlijke geschiedenis

Na het overlijden van haar ouders blijft Edyth Foster alleen achter en krijgt haar oom Boris de voogdij over haar. Haar ouders waren zeer vermogend en laten alles aan Edyth na. Dit wordt beschikbaar als zij 25 jaar oud wordt. Edyth is een eigenzinnig persoon en heeft in de ogen van anderen bijzondere hobby’s. Ze is een van de weinige vrouwen die doet aan schermen. Raoul Banebridge is al jarenlang een vriend van familie Foster. Hij is eigenaar en trainer op de schermvereniging van Edyth en altijd haar beste vriend geweest. Edyth is stiekem al heel lang verliefd op Raoul (genoemd: Bane), maar ziet hij in haar ook meer dan enkel een vriendin?

Wanneer Oom Boris trouwt, wordt het leven van Edyth niet fijner. Haar nieuwe stieftante ziet Edyth als een volslagen krankzinnig persoon en wil haar het liefst verbannen. Ze sleurt oom Boris mee in haar plannen en ontdekken dat er een kleine clausule in het testament waardoor de erfenis niet langer in het bezit van Edyth zou mogen blijven als zij psychische klachten ervaart. Ze laten haar ontvoeren naar het psychiatrische ziekenhuis Blackwell Island. Edyth weet niet wat zij meemaakt als zij aankomt in het gesticht. Het leven van de vrouwen is onmenselijk en keihard. De vrouwen worden bij de kleinste overtredingen zwaar mishandeld. Edyth ziet haar leven erg somber in. De vriendschap met Nellie Bly en Poppy geeft haar energie om overeind te blijven. Zal het haar ooit lukken om te ontsnappen en te bewijzen dat haar niets mankeert? Ze mist Bane ontzettend erg, maar zou hij haar ook zo missen? Zou hij weten wat er met haar gebeurd is?

‘Een onfortuinlijke geschiedenis’ is een heerlijk spannend verhaal en leest als een trein. De gebeurtenissen stapelen zich in snel tempo op en dit zorgt voor een flinke dosis spanning. Het boek laat de ernstige situatie en onmacht zien van de vrouwen die opgesloten zijn geweest in het psychiatrische gesticht. Hun leven is uitgestippeld en er lijkt geen ontsnappen mogelijk. De personages zijn erg verschillend, wat het een interessant verhaal maakt. Verder zit het boek ook vol humor en je ervaart de diepe liefde die de personages voor elkaar voelen. De spanning loopt op tot het einde, waar het allemaal wordt opgelost. Zo nu en dan lijkt het een wat makkelijke oplossing voor de ernstige situaties. Dit maakt wel dat het boek met een positief gevoel wordt afgesloten, de problemen uit de weg zijn geruimd en een mooie toekomst in het verschiet ligt.

Een bijzonder en humoristisch geschreven verhaal met een flinke dosis spanning, dat je inpakt en vasthoudt tot het einde!

Over Grace Hitchcock

Grace Hitchcock schreef eerder de roman ‘Waar rook is’. Voor ‘Een onfortuinlijke geschiedenis’ bestudeerde ze het waargebeurde verhaal van undercoverjournalist Nellie Bly, die over haar ervaringen in het gesticht het beroemde boek ‘Ten Days in a Mad-House’ schreef.