Recensie: ‘Het bruidsschip’

8 augustus 2021

Thorinda las ‘Het bruidsschip’ van Jody Hedlund, het eerste deel van de serie ‘De postorderbruiden’. Ze vond Hedlund eerder al een goede schrijfster en dit verhaal stelt zeker niet teleur.

‘Het bruidsschip’ vertelt het verhaal van de welgestelde arts lord Colville en het arbeidersmeisje Mercy Wilkins uit de arme sloppenwijken van Londen. Beiden varen mee op het schip de Tynemouth en maken de overtocht naar Vancouver Island. Tijdens deze langdurige tocht overzee leren ze elkaar goed kennen. Lord Colville merkt al snel het zorgzame karakter van Mercy op en roept haar meer dan eens te hulp bij het verzorgen van de zieken op het schip. Mercy is een liefdevolle persoonlijkheid die zich met hart en ziel inzet voor de ander. Je kan dan ook niet anders dan haar in je hart sluiten. Langzaamaan ontstaat er een romance tussen de twee. Beiden weten dat een relatie onmogelijk is vanwege het verschil in sociale klasse en het feit dat Mercy bij aankomst in Vancouver Island met één van de honderden ongehuwde mannen moet trouwen, wat overigens niet haar bedoeling is.

Ze sluiten vriendschap en blijven elkaar trouw terzijde staan bij het verzorgen van de zieken. Ondanks de afstand die ze ten opzichte van elkaar houden, blijft de aantrekkingskracht sterk aanwezig. Maar het einde van de overtocht komt steeds dichterbij en hiermee ook hun samenzijn. Zal het standsverschil hun geluk voor altijd in de weg staan? Of zullen ze een uitweg vinden en samen een nieuwe toekomst tegemoet kunnen gaan? Dat, lieve lezer, mag je zelf ontdekken door dit boek te gaan lezen.

Jody Hedlund heeft opnieuw een prachtig verhaal geschreven met innemende personages. Degenen die bekend zijn met deze schrijfster weten dat ze met een boek van Hedlund eigenlijk altijd goed zitten. En voor hen die nog nooit iets van haar gelezen hebben, zou ik zeggen: Pak dit boek en je zult zeker genieten.

‘Het bruidsschip’ is een aanrader voor liefhebbers van historische romans. Het verhaal is levendig, boeiend en zit vol passie. Wanneer je eenmaal aan het verhaal begonnen bent wil je niet anders dan doorlezen. Bovendien geeft Hedlund jou als lezer een waardevolle les mee over het volgen van Gods leiding in je leven. Een veelbelovend begin van een nieuwe serie. Ik kijk nu al uit naar het net verschenen deel 2 ‘De juiste keuze’.