Recensie: Kijk omhoog

4 april 2021

Helene van den Bosch deelt haar mening over ‘Kijk omhoog’, de roman van Courtney Walsh. Ze is heel positief en vindt het een krachtig en meeslepend verhaal.

Soms moet je teruggaan naar je roots om je ware zelf weer te vinden

Over Kijk omhoog

Lane Kelley heeft zich volledig gestort op haar baan als interieurontwerper bij architectenbureau JB Sweet. Lane probeert door haar harde werk haar herinneringen aan haar jeugd in Harbor Pointe te vergeten. Als zij op het punt staat de belangrijkste presentatie van haar leven te geven, wordt ze gebeld door haar moeder dat haar broer Nate in coma in het ziekenhuis ligt. Lane staat in tweestrijd, maar besluit terug te gaan naar Harbor Pointe. Haar thuiskomst is erg confronterend en zwaar voor haar. Alle pijnlijke herinneringen aan vroeger komen direct naar boven. Lane probeert er te zijn voor haar familie maar aan de andere kant wacht haar prachtige promotie en haar eigen wereld waar ze haar hele leven al voor heeft gewerkt.

Ryan Brooks is na zijn missie in Afghanistan teruggekeerd naar Harbor Pointe, wat hem het gevoel geeft thuis te komen. Hij heeft mooie dingen opgebouwd in Harbor Pointe en voelt dat daar zijn toekomst ligt. Als hij en zijn vriend Nate Kelley een motorongeluk krijgen, komt hij onverwacht weer in contact met de zus van Nate, Lane, voor wie hij al sinds zijn jeugd een zwak heeft. Hij herkent haar niet meer, maar ze trekt hem aan en maakt hem nieuwsgierig. Hun samenzijn maakt Lane in de war en de plek Harbor Pointe met alle herinneringen helpt daar niet bepaald bij. De druk op haar is zo hoog, dat ze besluit terug te keren naar Chicago. Eenmaal aangekomen in Chicago verloopt de belangrijke presentatie volledig anders dan verwacht voor Lane. Haar toekomst wordt ineens onzeker, maakt ze een verkeerde keuze? Of de juiste keuze en vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats?

Dit fantastische verhaal pakte mij al in vanaf bladzijde één! Courtney Walsh heeft een vlotte pen en het verhaal houdt je in zijn greep. Bijzondere thema’s als eigen waarde, verdriet, vergeving en omgaan met trauma’s zijn op een natuurlijke manier verweven in het verhaal, dankzij de toegankelijke schrijfstijl van de schrijfster. Het verhaal blijft pakkend tot het einde. Je kruipt in de huid van Lane en Brooks en voelt hun spanningen en moeilijkheden. Maar niet alleen deze hoofdpersonages maken bijzondere ontwikkelingen door, ook de andere personen kunnen onverwacht veranderen. Dit maakt het verhaal krachtig en meeslepend.

Een fantastisch en meeslepend verhaal over thema’s als eigen waarde, vergeving en genezing dat pakkend is van begin tot eind!

Over Courtney Walsh

Courtney Walsh is acteur, theaterregisseur en schrijfster. Ze woont in Illinois in de Verenigde Staten, waar ze samen met haar echtgenoot een jeugdtheater runt. Eerder verscheen van haar ‘Als je me nu zou zien’.