Recensie ‘Liefde die bevrijdt’

25 maart 2021

Recent is het boek ‘Liefde die bevrijdt’ uitgekomen: een Bijbels dagboek voor de veertig dagen, geschreven door Francine Rivers. Lieuwe Boonstra deelt haar mening met ons.

Francine Rivers heeft ons weer voorzien van een nieuw boek, over de liefde die bevrijdt. Elk hoofdstuk begint met een fragment uit haar bekende roman Bevrijdende liefde. Ze heeft dit  nieuwe boek heel mooi opgezet: het begint met een klein fragment uit Bevrijdende liefde, gevolgd door een overdenking. In die overdenking staat een Bijbeltekst centraal. De overdenking sluit dan af met een opdracht die vaak heel concreet is voor je eigen leven.

Zes thema’s

Het boek behandelt zes thema’s die in het genoemde boek (Bevrijdende liefde) behandeld worden. Ik noem ze even om aan te geven dat het gaat over kernachtige zaken uit het leven van de mens: afwijzing, berusting, redding, bevrijding, verzoening en vernieuwing. Elk onderdeel begint dan met de beschrijving van het thema met tussendoor ook nog oneliners die je erop wijzen waarover het eigenlijk gaat. Ik noem er één: Als God zelf jouw grootste vreugde is, is Zijn aanwezigheid dat waar je het meest naar verlangt. Dan wordt Hij je diepste verlangen.

Ik heb dit boek met veel plezier in één keer uitgelezen. Gods onvoorwaardelijke en oneindige liefde komt heel goed naar voren in dit boek. Wel denk ik dat , als je het boek “Bevrijdende liefde” niet hebt gelezen, het wel moeilijker is de achtergrond te peilen. Het boek zegt in de ondertitel dat het een dagboek voor veertig dagen is. Ik heb het gelezen in de veertigdagentijd en dat past heel mooi. Al wordt daar in het boek niet naar verwezen.

Voor mij zelf was het een bevrijdend en genezend boek. Ik beveel het hartelijk aan en hoop dat velen het zullen lezen en hun geestelijke winst er mee gaan doen.

Deze recensie is geschreven door Lieuwe Boonstra.

Vorige week was het Francine Rivers week op PUUR! Vandaag. Elke dag plaatsten we een overdenking uit ‘Liefde die bevrijdt’. Lees hier de eerste overdenking terug: Dag 1 – verlangen naar aanvaarding.

In het bijzondere dagboek ‘Liefde die bevrijdt’ volgt Francine Rivers de thema’s uit haar meest gelezen roman ‘Bevrijdende liefde’: afwijzing, opgeven, redding, bevrijding, verzoening en herstel. Elk hoofdstuk begint met een fragment uit de roman, gevolgd door een Bijbeltekst en een overdenking van de auteur. Ze sluit af met een opdracht zoals verdiepende Bijbelstudie, een gebed of iets doen voor een ander. Zowel geschikt als verdieping bij ‘Bevrijdende liefde’ als voor gebruik zonder de roman.