Recensie: #Notsoperfect | Eline Hoogenboom

17 mei 2019

Waarom leggen we de lat zo hoog en vinden we het zo moeilijk om te falen? En raken we in paniek als ons leven tegenzit? Heb het lef om je niet zo perfecte leven te delen!

Over #notsoperfect

Durf te falen, zo luidt de ondertitel van dit boek. De woorden prikkelde mij en mijn nieuwsgierigheid werd aangewakkerd. Ik wil helemaal niet te falen en wil altijd alles in één keer perfect doen. Anders ben je heel dom of niet geschikt voor het werk of, bam! Daar is de eerste veroordelende en negatieve gedachte al. Falen is gewoon géén optie. Maar al in de introductie van haar boek #notsoperfect sprak Eline me zó aan door haar eerlijkheid en openhartigheid, dat ik echt niet anders kon dan blijven lezen.

In dit boek opent Eline je ogen voor de échte wereld en neemt haar eigen verhaal als een rode leidraad (met een stipje natuurlijk!). Eigenlijk wil niemand falen en wil iedereen alles wat hij/zij doet, in één keer goed doen. En wanneer dit niet gebeurd, voelen we ons schuldig en krijgen we negatieve gedachten over onszelf. Tenminste, laat ik voor mezelf spreken. Ik heb er best vaak last van dat wanneer iets niet lukt of het leven niet loopt zoals ik het wilde, ik veel negatieve gedachten krijg. Dit vooral omdat ik omgeven wordt door juist alleen maar perfecte plaatjes. Die perfecte plaatjes zoek ik eigenlijk op en probeer voor mezelf ook dat perfecte leven te creëren. Maar waarom vertel ik niet gewoon de waarheid als ik even niet lekker in mezelf zit en stel ik me open voor anderen? Dit omdat het voelt als falen als iets niet gaat zoals ik had gepland en mijn leven niet enkel bestaat uit fantastische momenten. Eline begint in dit boek bij de kern, wat is eigenlijk de betekenis van het woord falen? Waarom moet alles zo perfect gaan en wat is er mis met imperfectie?

Van dit boek heb ik intens genoten. Het sprak me zó aan, wreef de waarheid onder mijn neus en gaf inspiratie en tips om het concreet anders te doen. In het boek staan ook diverse interviews met verschillende vrouwen die hun verhaal durven delen en vertellen hoe zij ondanks alles geleerd hebben om met het leven om te gaan en van zichzelf te houden.

Dagelijks heb ik een aantal hoofdstukken gelezen om bewust te worden van mezelf en de tips en adviezen van Eline leren toe te passen. Dit kan ik echt aanraden omdat het boek bol staat van informatie die allemaal even waardevol is. Bedankt Eline, voor het schrijven van dit boek en je waardevolle inzichten met ons te delen!

Een ontzettend confronterend, leerzaam en inspirerend boek. Geniet van Eline’s openhartigheid, gebruik haar inzichten en tips, maar vooral leer van jezelf te houden en het leven te omarmen mét alle imperfecties!

Over Eline Hoogenboom

Eline Hoogenboom (1984) heeft als missie om meiden en vrouwen te empoweren. Ze richtte Huis van Belle op, een community voor christelijke tienermeiden en ontwikkelt nieuwe creatieve concepten en adviseert ondernemers en organisaties op het gebied van online en branding. Eline leert met vallen en opstaan het imperfecte leven omarmen en is daar graag open over om anderen te inspireren.