Recensie ‘Schijn door mij’

5 januari 2022

Helene recenseert het debuut van Cynthia Ruchti, ‘Schijn door mij’. Een bijzonder, boeiend verhaal.

“Velen zijn bang voor de duisternis. Laten we nooit bang zijn voor het licht.”

Over Schijn door mij

Sommige mensen houden ervan om spullen te verzamelen. In de eerste instantie lijkt dit niet gevaarlijk te zijn. Maar sommige mensen kennen hierin geen grenzen en veranderen in extreme verzamelaars. Psycholoog Camille Brooks is gespecialiseerd in het helpen van deze mensen. De moeder van Camille worstelde ook met een verzamelwoede en het werd Camilles wens om mensen met deze problemen te helpen. Camille is in dienst van een bureau en heeft zich aan de regels van het bureau te houden tijdens het omgaan met haar cliënten. Zelfstandig heeft Camille een podcast opgezet ‘Let In the Light’ en hierin verteld Camille over de problemen van extreme verzamelaars. Via haar podcast hoopt Camille mensen die worstelen met een extreme verzamelwoede te helpen.

Wanneer Camille opzoek is naar een sponsor voor haar podcast komt ze op onverwachte wijze in contact met Eli Rand. Eli is voor Camille een groot raadsel. Hij helpt haar bij haar cliënten en lijkt in alle opzichten een perfecte man. Camille raakt erg gehecht aan Eli, maar door haar omgang met hem krijgt ze ook veel nieuwe inzichten in haar eigen leven. Ze ontdekt dat zij zelf eigenlijk nooit los is gekomen van haar verleden. Eigenlijk worstelt zij net als haar cliënten met het verwerken van de gevolgen van de extreme verzamelwoede van haar moeder. Eli lijkt een zeer geschikte partner zowel zakelijk als privé. Maar is Eli echt zonder problemen? Als Camille ontdekt dat Eli in het verleden ook een verzamelaar is geweest, is dit een grote schok voor haar. Maar is er niet voor iedereen hoop, de hoop die zij ook haar cliënten geeft op genezing? Om niet meer in duisternis verder te leven maar nieuw leven te vinden in het licht?

Het boek ‘Schijn door mij’ bevat een bijzonder verhaal over een vrij onbekend onderwerp, extreme verzamelstoornissen. Het boek is erg leerzaam biedt vele nieuwe inzichten uit deze vrij onbekende wereld. In het begin moest ik erg wennen aan de schrijfstijl van deze schrijfster. Het boek begint wat moeizaam, maar wanneer je hier eenmaal in zit is het een erg bijzonder en boeiend verhaal. De schrijfster schuwt de harde realiteit niet en de problematiek waarin de mensen met een extreme verzamelstoornis zich in bevinden is erg gedetailleerd uitgewerkt. Je krijgt steeds meer begrip voor de situatie waarin deze mensen zich bevinden en ervaart hoe eenzaam en uitzichtloos hun leven kan worden. Daarnaast biedt het boek ook hoop op een ‘nieuwe’ toekomst waarin genezing en verzoening met familie altijd mogelijk kan zijn.

Een bijzonder en leerzaam verhaal over mensen met een extreme verzamelstoornis. Het boek beschrijft de rauwe realiteit waarin deze mensen zich bevinden, maar biedt ook hoop voor een nieuwe toekomst.

Over Cynthia Ruchti

In alle boeken van Cynthia Ruchti speelt hoop een grote rol. Schijn door mij is haar debuut in Nederland. Naast auteur is ze ook werkzaam als literair agent, spreker en radiomaker.

Schijn door mij is een aangrijpende roman over psychische problemen en de impact ervan op anderen. Verzamelwoede-expert Camille probeert extreme verzamelaars te helpen weer grip op hun leven te krijgen. Ze krijgt hierbij hulp van Eli Rand, die een klein afvalbedrijf runt. Ze raakt aan hem gehecht, maar zijn verleden als verzamelaar baart haar zorgen. Camille draagt zelf ook een trauma met zich mee. Wordt het voor haar ook niet eens tijd om het licht in haar leven binnen te laten?