Recensie ‘Waar rook is’

1 september 2020

Lukt het haar om de dader te ontmaskeren… of wordt ze zijn volgende slachtoffer?

Over Waar rook is

Winnifred Wylde wordt door haar tante Lilian onder lichte druk gezet om een geschikte huwelijkskandidaat te vinden. Winnifred is gek op romantische verhalen en heeft zich sterk voorgenomen dat als ze gaat trouwen, dit enkel uit pure liefde zou zijn voor die man en niet om zijn status of vermogen. Haar grote voorbeeld hierin is het gelukkige maar kortdurende huwelijk van haar ouders. Wanneer zij op haar date getuige is van een ontvoering van een jonge vrouw, wordt zij door haar vader, de inspecteur van Chicago, niet geloofd. Wel maakt hij zich zorgen om haar en zorgt voor een persoonlijke bodyguard, Jude Thorpe.

Jude Thorpe is met een missie naar Chicago vertrokken. Zijn zwager en vriend is op onbekende wijze om het leven gekomen en hij wil de precieze oorzaak achterhalen voor gerechtigheid voor zijn zus en zichzelf. Als hij door inspecteur Wylde wordt aangesteld tot persoonlijke bodyguard van zijn dochter lijkt hem dat zeker geen straf na de verschijning van Winnifred. Al snel ontstaat er tussen Winnifred en Jude een hechte band en is de sterke aantrekkingskracht voelbaar. Maar inspecteur Wylde heeft als vast principe dat zijn dochter geen relatie mag aangaan met een van de werknemers van zijn bureau. Zowel Jude als Winnifred zijn zich hier sterk van bewust. Tot de komst van … die alle verwachtingen van Winnifred over huwelijkskandidaten overtreft.

Ondertussen zijn Winnifred en Jude bezig om de man die de vrouw ontvoerde bij de Wereldtentoonstelling te ontmaskeren. Winnifred krijgt de man zover dat hij haar in dienst neemt. Maar op het kantoor van meneer Holmes gebeuren vreemde en geheimzinnige dingen. Winnifred zet alles op alles om meer te weten te komen  over de duistere zaken van meneer Holmes. Jude probeert haar op allerlei situaties voor te bereiden, maar onverwacht neemt het verhaal een heel andere wending en vreest Winnifred voor haar eigen leven en dat van een onbekende vrouw. Zullen zij het kantoor ooit nog levend verlaten?

Wauw wat een fantastisch verhaal! Het is voor 100% een aanrader voor de liefhebbers van Karen Witemeyer en Deeanne Gist waar ik zelf ook toe behoor. Het is een heerlijk boek dat in de eerste instantie luchtig lijkt, maar toch wordt een zekere spanning gedurende het verhaal tastbaar. De personages zijn zo levend en puur dat het een genot is om je te laten meevoeren in het verhaal. De liefde hangt in de lucht en spat er aan alle kanten vanaf, wat een heel bijzondere samenloop van omstandigheden creëert. De spanning tijdens de werkomstandigheden van Winnifred maakt het verhaal nog meer speciaal en geeft het net wat meer diepgang.

Een heerlijk fris en luchtig lijkend verhaal met toch wel een zekere diepgang. De liefde hangt gedurende het hele verhaal in de lucht en met een portie spanning is het een boek om van te genieten!

Waardeoordeel: ★★★★★

Over Grace Hitchcock