Recensie: De eigenzinnige juffrouw Ellison

19 december 2018

Voorbij een pijnlijk verleden vol vooroordelen… ligt de toekomst.

Over De eigenzinnige juffrouw Ellison

Lavinia Ellison is grotendeels door haar tante Patience en haar vader opgevoed. Op jonge leeftijd verloor zij haar moeder, Grace, door een tragisch ongeval met paarden. Lavinia is, net als haar moeder was, erg betrokken bij de armen. Dagelijks brengt zij hen een bezoek en neemt etenswaren voor hen mee. In tegenstelling tot de nieuwe graaf Hawkesbury. Het lijkt alsof het leed van de armen hem niets doet en dat hij enkel met mensen uit de hoogste kringen wil omgaan. Lavinia heeft hem dan ook niet hoog staan. Daar komt bij dat Hawkesbury enigszins betrokken is geweest bij de dood van haar moeder, dit is erg pijnlijk voor Lavinia. Ze wil Nicholas graag vergeven, maar zijn gedrag staat haar erg tegen.

Cover boek

Nicholas Stamford, Lord Hawkesbury, gaat ondertussen gebukt onder een groot schuldgevoel. Hij raakt het maar niet kwijt, hoe hij het ook probeert. Dat hij geeft om luxe en rijkdom en graag in Londen verkeerd, is allemaal schijn. Maar zijn moeder heeft een sterke wil en die kan hij maar moeilijk weigeren. Waar Lavinia hem zoveel als mogelijk is probeert te vermijden, vind hij het juist prettig om in haar nabijheid te zijn. Als Nicholas en Lavinia samen in een lastige situatie worden gebracht, brengt dit de gemoederen in beweging. De geruchten dringen zelfs door tot de hoogste kringen in Londen. Nicholas en Lavinia raken onbewust erg op elkaar gesteld, maar beiden weten dat er nooit een toekomst mogelijk is.

Als Lavinia een familiegeheim ontdekt, zet dit haar hele leven op zijn kop. Haar toekomst ziet er opeens heel anders uit, of toch niet? Wat wil zij zelf voor een toekomst en waar past Nicholas in dit plaatje? Of is het beter om Nicholas voor altijd te vergeten en lijkt hij niet de persoon te zijn die ze dacht dat hij was?

Carolyn Miller heeft een vlotte pen en een fijne schrijfstijl. Het verhaal neemt onverwachte wendingen en er is een heerlijke romantische spanning in verweven. De dialogen tussen Lavinia en Nicholas zitten vol gevatte opmerkingen, wat zorgt voor een grote glimlach. Het is een prachtige roman van de, voor mij, nog onbekende auteur. Het is mooi om te zien hoe beide personages worstelen met hun persoonlijkheden en het geloof biedt hen hierin onverwacht veel houvast. Daarnaast beschrijft Carolyn de omgeving en de cultuur in St. Hampton Heath gedetailleerd en maken haar beschrijvingen het verhaal compleet. Ik kijk uit naar het volgende deel over de Regency bruiden!

Ik zou het boek omschrijven als een vlot leesbaar verhaal met een heerlijk romantische spanning. De hoofdpersonen zijn beide duidelijk niet op hun mondje gevallen en hebben beide een sterk karakter. Dit bezorgde mij tijdens het lezen veel plezier en ik heb enorm van dit verhaal genoten.

Over Carolyn Miller

Carolyn Miller woont in Australië met haar man en vier kinderen. Ze schrijft romans die zich afspelen in de Regency-periode, de tijd van Jane Austen. Ze duikt graag in de geschiedenis voor een nieuw verhaal.