Recensie: Alya

12 mei 2018

Haar talent om snel talen te leren lijkt een vloek te zijn als ze op reis moet door Spanje. Maar het lijkt ook haar redding te zijn om te overleven bij de ontberingen die ze tegenkomt.

Over Alya

Deze debuutroman van Hay van den Munckhof is het eerste deel van een tweeluik over de veertienjarige Alya. In het islamitische Cordoba van het jaar 842 beheerst Alya de talen van alle omliggende landen. Dankzij Oncha, haar slavin uit Navarra, spreekt zij zelfs het Frankisch van de koninkrijken in het noorden. Als dat de emir ter ore komt, blijkt Alya’s gave niet alleen een zegen te zijn. Zeer tegen de zin van haar vader stuurt de emir Alya als tolk mee met een gezantschap naar het christelijke Navarra. Dat wordt het begin van een barre tocht, die Alya dwars door het negende-eeuwse Europa voert.

Historische romans is een van mijn favoriete genres. Ik lees het met plezier en vind het altijd heel boeiend. Dus toen ik hoorde dat er een historische roman kwam van Nederlandse bodem was ik erg enthousiast. Want eerlijk is eerlijk, de meeste historische romans worden geschreven door buitenlandse auteurs. Ook over de tijd waarin het boek zich afspeelt wordt niet veel geschreven. Het boek bevat heel veel personages en op het begin moest ik daar heel erg aan wennen. Gelukkig vind je een namenlijst voorin het boek dus als je de draad kwijt bent kan je daar op terugvallen. De gebeurtenissen volgen elkaar heel snel op en de ontwikkeling van Alya gaat ook heel snel. Telkens lijkt het ook goed te komen, maar ook dat is niet altijd waar. Het meest bijzondere vond ik nog dat het boek niet eindigt met een happy end. Het is een vrij open einde en het is maar goed dat het vervolg al is aangekondigd want ik ben toch wel benieuwd hoe het met Alya afloopt.

Het is een vlot geschreven boek met intrigerende gebeurtenissen. Er is duidelijk onderzoek gedaan naar de tijd waarin het boek zich afspeelt en het open einde zorgt er voor dat je ook het volgende deel wilt lezen. Het is geen boek die je gedachteloos kan lezen en waar je echt je aandacht bij moet houden, maar als je van historische romans houdt kan ik je hem absoluut aanraden!

Waardeoordeel ★★★★

Over Hay van den Munckhof

Hay van den Munckhof stond 42 jaar voor de klas. Sinds zijn pensioen houdt hij zich bezig met het schrijven van verhalen en romans in het historische en fantasy genre.

Dit vonden anderen van Alya

alya, recensie, boekreview, review, boekrecensieIn een frisse beeldende schrijfstijl neemt Hay je mee door het leven van Alya. Vanuit haar perspectief word je meegenomen door het eeuwenoude Cordoba en alle andere landen, inclusief Europa.  – Corina

Een prachtig, historisch verhaal, waarvoor de auteur duidelijk veel research heeft gedaan. De hoofdpersoon is een jongvolwassene, maar het boek is volwassen genoeg (de enige concessie aan de jeugd is volgens mij dat de hoofdpersoon de allerergste verschrikkingen bespaard blijft). Het ene avontuur volgt het andere op en ik leef als lezer helemaal mee met Alya. Goed geschreven. Ik kan niet wachten op het tweede deel! – Bianca