Recensie: ‘De pruimenboom’

7 november 2017

Een moedige Duitse vrouw probeert in de chaos van de Tweede Wereldoorlog de liefde van haar leven te redden.

Over De pruimenboom

Christine Bölz kan haar geluk niet op als Isaac Bauermann haar uitnodigt om zijn partner te zijn voor een feest bij hen thuis. Christine is werkzaam bij de familie Bauermann, een vermogende Joodse familie. Maar hun geluk duurt maar kort als er een nieuwe wet komt van Hitler, waarin het Duitsers verboden wordt om met Joodse mensen om te gaan. Isaac en Christine blijven elkaar in het geheim zien, maar de situatie verergerd dusdanig dat ze hun ontmoetingen stop moeten zetten. Alle voedingsmiddelen gaan op de bon en de vader van Christine wordt opgeroepen om zich te melden voor het leger. In het begin ontvangen ze nog berichten van hem, maar na een aantal jaren komt er geen teken van leven meer. Christine probeert zo goed en kwaad als het kan om verder te leven met haar moeder, opa, oma, zusje en broertjes zonder enige berichten van Isaac. Wanneer Christine Isaac eindelijk weer ziet, doet ze een poging om hem te beschermen maar haar actie pakt heel anders uit dan verwacht. Beide worden ze afgevoerd naar hetzelfde concentratiekamp waar de situatie inmiddels verergerd is en de kans om te overleven zich beperkt tot een minimum. Zullen ze elkaar ooit nog levend terugzien in deze onmogelijke omstandigheden?

Ligt er een toekomst voor hen of betekend dit het einde van hun jonge leven?

De pruimenboom bevat een hartverscheurend verhaal over de gruwelijkheid van de Tweede Wereldoorlog. De schrijfster heeft het verhaal enorm gedetailleerd beschreven en laat niets aan de verbeelding over. Het is een ontroerend en bijzonder verhaal en laat je nadenken. Ook is dit boek niet op de gebruikelijke wijze beschreven, maar toont het de oorlog vanuit het perspectief van een Duits meisje en haar familie die goedgezind waren tegenover de Joden. Niet elke Duitser was het destijds met Hitler eens. In het begin kwam het verhaal op mij enigszins emotieloos over, maar dit gevoel duurde maar even en het verhaal nam me volledig in beslag. Zelfs nadat ik het boek al uitgelezen had, baanden de zogenaamde beelden zich een weg door mijn gedachten.

Een bijzonder en ontroerend verhaal over liefde, moed en onbegrijpelijke gebeurtenissen in oorlogstijd. Prachtig gedetailleerd beschreven en geeft enigszins inzicht in de gruwelijkheid van de Tweede Wereldoorlog.

Over Ellen Marie Wiseman

Ellen Marie Wiseman schrijft over de lichtpuntjes in de zwartste bladzijden van de geschiedenis. Haar debuut De pruimenboom is geïnspireerd op de kindertijd van haar moeder en werd zeer lovend ontvangen. Vervolgens schreef ze de romans Wat ze achterliet en De brekerjongens. Afgezien van haar succes als schrijfster leidt Ellen Marie Wiseman een vredig leven aan de kust van Lake Ontario. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen.