Recensie: Ik zal regen geven

6 juli 2018

Ik zal regen geven lijkt op het verhaal van Noach alleen dan in 1934. Het heeft al jaren niet geregend en om het nog erger te maken komen er stofstormen. Hoe houdt het gezin zich staande in deze crisis?

Over Ik zal regen gevenrecensie, regen, ik zal regen geven

Ik zal regen geven van Rae Meadows is een historische roman die zich afspeelt in Oklahoma, VS, tijdens de zogenaamde ‘Dust Bowl’ van de jaren dertig, de tijd van droogte en stofstormen.  In deze prachtige roman brengt Rae Meadows een onvergetelijke familie in barre omstandigheden tot leven. Een ontroerend en helend verhaal dat spreekt van hoop, moreel besef en bovenal van liefde.

Nergens kan Annie Bell aan het stof ontsnappen: het zit in haar haren, dringt de neusgaten van haar kinderen binnen en bedekt het vee in de stal. De oogst staat te verdrogen op het land. Dan komen de verwoestende stofstormen… Niet alleen Annie is wanhopig op zoek naar een uitweg. Annies echtgenoot wordt gekweld door dromen waarin de hemelsluizen wijd open gaan. En haar dochter kiest een uiterst gevaarlijke manier om aan de dorre streek te ontkomen.

Dit boek deed mij een beetje denken aan het verhaal van Noach. Hoewel er in dat verhaal geen sprake is van droogte maar de regen er wel gaat komen. Het boek speelt zich af tussen de twee grote oorlogen en het was verfrissend om een keer een boek te lezen waarbij niet de oorlog centraal staat. Boeken over dat onderwerp pak ik er nog wel eens snel bij namelijk. Het speelt zich af in een klein dorpje in Oklahoma, Mulehead en het deed me denken aan Kleine Huis op de Prairie.

Het verhaal gaat over een gewoon gezin met twee kinderen die leven op een boerderij. Het heeft al een lange tijd niet geregend en als het er op lijkt dat het gaat regenen is iedereen blij. Maar in plaats van regen komt de eerste en zeker niet de laatste stofstorm. Elk lid van de familie heeft zijn of haar eigen verhaal. De vader van het gezin worstelt met heftige dromen en wordt uiteindelijk het lachertje van het dorp omdat hij een boot bouwt. De moeder van het gezin is het leven op de boerderij zat en wil dolgraag een ander leven. Hun dochter is het leven in een dorp zat en wil graag weg. Ze gaat op zoek naar een uitweg. De zoon van het gezin communiceert door middel van papier en heeft gezondsheidsklachten die alleen maar slechter wordt door de stofstormen. Het verhaal heeft heel veel verschillende onderwerpen die vandaag de dag nog steeds actueel zijn.

Ik zal regen geven was een boek wat ik niet zo snel zou lezen. Maar ik ben blij dat ik het wel heb gelezen. Het boek heeft veel verschillende onderwerpen die nog steeds actueel zijn en de personages zijn heel erg interessant. Elke personage in het boek maakt een ontwikkeling door waardoor ze alleen maar beter worden. Hoewel het einde heel anders was dan ik op het begin had bedacht was het wel een logisch einde. Ik vond het een prachtig boek waarin hoop en liefde de boventoon voeren.

Over Rae Meadows

Rae Meadows schreef vier veelgeprezen romans, waarvan Ik zal regen geven haar debuut in Nederland is. Ze woont met haar gezin in Brooklyn, New York.