Recensie: Rachels verzet

16 juni 2018

Een moeder in de oorlog en een man in Berlijn die brieven leest over een moeder.

Over Rachels verzet

In de roman ‘Rachels verzet’ van Julie Thomas staat een jonge vrouw vlak voor de Tweede Wereldoorlog haar baby af. Voor de fans van ‘Haar naam was Sarah’ van Tatiana de Rosnay. lezen, recensie, boeken, boek, oorlog

Dr. Jakob (Kobi) Voight is kunstenaar en doceert kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Melbourne. Hij besluit een sabbatical te nemen van drie maanden en naar Duitsland te reizen. Vlak voor zijn vertrek krijgt hij van zijn moeder een dagboek dat zij heeft gevonden tussen de spullen van zijn overleden oma. Het is geschreven in het Hebreeuws en bevat prachtige pentekeningen.

Als Kobi in Berlijn is, neemt hij het dagboek mee naar een synagoge en vraagt daar aan een geleerde die veel weet over de Shoah om het te vertalen. Terwijl hij ronddwaalt in de stad leest hij het boek en ontdekt dat het een liefdesbrief is van een moeder aan haar buitenechtelijke kind dat werd geboren in 1942. Tijdens het lezen realiseert hij zich dat hij deel uitmaakt van een ingewikkeld web dat zich uitstrekt van de tijd van de holocaust tot nu en dat nieuw licht werpt op al zijn overtuigingen.

‘Rachels verzet’ onthult meer van de schrijnende geschiedenis van de familie Horowitz. Het is een los te lezen vervolg op ‘De jongen, de viool en de meester’.

Hoewel ik zowel het eerste deel (De jongen, de viool en de meester) ook had liggen begon ik de serie te lezen met Rachels verzet. De titel sprak me iets meer aan dan het eerste deel en later bleek dat je ze ook heel gemakkelijk los kan lezen. In het boek wordt je meegenomen naar Berlijn. Het Berlijn in de oorlog en het Berlijn van het nu. Het zorgde er voor dat Berlijn nu op mijn lijst ‘nog te bezoeken steden’ staat want het wordt uitgebreid en beeldend beschreven en als je net als ik een beetje beeldend denkt dan zie je de plekken voor je. Het boek neemt je dus mee naar verschillende tijdsperioden. Door middel van de briefvorm wordt je meegenomen in het leven van een vrouw. In het heden gaat Kobi op zoek naar de plekken waar de vrouw over schrijft en naar haar verleden. Ik houd heel erg van het lezen van boeken die zijn geschreven over de oorlog en dit boek is geen uitzondering. De combinatie van heden en verleden vind ik erg bijzonder om te lezen. Op het laatst maak je kennis met nog een aantal andere personages en ik moet eerlijk zeggen dat ik op een gegeven moment de draad een beetje kwijtraakte met wie nou wie was en wie waar bij hoorde. Ik heb toen een stukje terug gebladerd om het allemaal weer op een rijtje te krijgen. Dat ligt wellicht aan mij maar ik vind dat wel altijd vervelend.

Ik heb genoten van het boek. De combinatie van heden en verleden maakt het interessant en je wilt graag weten hoe het verder gaat. Hoewel je het boek best los kan lezen snap je bepaalde dingen beter als je het eerste deel ook hebt gelezen. Als je van oorlogsboeken houdt en benieuwd bent hoe het nu eigenlijk ging met joden die de oorlog overleefden dan kan ik je dit boek zeker aanraden.

Waardeoordeel: ★★★

Over Julie Thomas

Julie Thomas debuteerde met ‘De jongen, de viool en de meester’. Ze gaf het in eerste instantie in eigen beheer uit en kreeg een heleboel vijfsterrenrecensies. Haar debuut werd opgevolgd door de roman ‘Rachels verzet’. Ze woont in Cambridge, Nieuw Zeeland, en werkt als tekstschrijver en producer voor film en tv.

Rachels verzet is deze week verschenen als midprice. Het vervolg op dit boek, Levi’s strijd, verschijnt op 11 september 2018.

In de roman Rachels verzet van Julie Thomas staat een jonge vrouw vlak voor de Tweede Wereldoorlog haar baby af. Voor de fans van ‘Haar naam was Sarah’ van Tatiana de Rosnay.