Recensie: Waar het geluk wacht

20 april 2018

Hoewel Elise en Thornton sterk van elkaar verschillen, blijkt al snel dat ze elkaar nodig hebben. Voor hun eigen toekomst, maar ook voor de toekomst van de dorpen langs het spoor.

Over Waar het geluk wachtboek, boekrecensie, recensie, jodyhedlund

De gelukkige tijd van haar jeugd in de bakkerij in Duitsland heeft Elise Neumann, met haar zusjes Marianne en Sophie, vanwege de immigratie naar New York achter zich moeten laten.  De verwachting van een beter leven in New York werd helaas niet waargemaakt. Haar beide ouders overleden in korte tijd en Elise is verantwoordelijk voor haar zusjes en de twee pleegkinderen, Olivia en Nicholas. Voor een korte tijd vindt Elise werk bij mevrouw Pendleton die haar uiterste best doet om vrouwen in de financiële crisis te voorzien van naaiwerk. Wanneer ook mevrouw Pendleton geen werk meer heeft, moet Elise opzoek naar ander werk. De komst van de zogenaamde kindertreinen biedt Elise de mogelijkheid om in het Westen geld te verdienen voor haar zusjes en broertje.

De werkgever die Elise krijgt in het Westen, Thornton Quincy, heeft ze bij een noodlottig toeval eerder ontmoet. Hij is erg gecharmeerd van Elise en doet zijn uiterste best om goed voor haar te zorgen. Elise is ook erg onder de indruk van Thornton, tot ze hoort over zijn afkomst en reputatie. Ook hoort ze over de wedstrijd die er gaande is tussen Thornton en zijn broer Bradford. Ze weet niet goed wat ze over Thornton moet denken en geeft hem het voordeel van de twijfel. Thornton en Elise werken veel samen en er ontstaat een hechte band tussen hen. Dan komt Reinhold, de voormalige vriend van Elise, ook werk zoeken in het Westen. Thornton is met deze verandering niet blij, maar hij gaat toch trouwen met Rosalind? Hij houdt van haar en dit is de beste manier om de wedstrijd met zijn broer Bradford te winnen. Toch?

Een nieuwe serie van Jody Hedlund? Wat een fantastisch nieuws! Je moet weten, ik geniet ontzettend van de schrijfstijl van deze schrijfster en ben een groot fan van (bijna) al haar romans. ‘Waar het geluk wacht’ vormt zeker geen uitzondering hierop. Het boek bevat een prachtig verhaal over ware liefde en eerlijkheid. En opnieuw geeft Jody Hedlund een sterke vrouw de hoofdrol van haar verhaal. Het verhaal heeft een goede en heldere verhaallijn en de personages zijn goed uitgewerkt. Aan het einde zijn er een aantal ietwat toevallige gebeurtenissen, maar dit doet zeker geen afbreuk aan het vlot lopende verhaal. Ik heb erg genoten van het verhaal, vol emoties en heftige en ingrijpende gebeurtenissen.

Een vlot geschreven roman met romantiek, heftige gebeurtenissen en een vleugje spanning. Een heerlijk verhaal dat alle benodigde ingrediënten bevat om van te genieten.

Over Jody Hedlund

Jody Hedlund schrijft historische romans met dappere vrouwen in de hoofdrol. Waar het geluk wacht is het eerste deel van haar nieuwe Kindertrein-serie.