De wereld moet het zien – Waarom niet, Heer?

13 februari 2021
Delen via:

Toen Jezus voor Zijn kruisiging sprak met zijn discipelen, gaf Hij ze Zijn afscheidsgift: vrede zoals de wereld nooit zou kunnen geven. Hij voegde er echter onmiddellijk aan toe:

“Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden. … Ik zal niet veel meer met u spreken, want de vorst van deze wereld komt en heeft geen macht over Mij. Maar de wereld moet weten dat Ik de Vader liefheb, en doe zoals de Vader Mij geboden heeft” (Johannes 14:27, 30-31, HSV).

Een paar weken geleden belde een jonge moeder mij op. Ze vroeg of ik iets wist “dat zal helpen op de HEER te vertrouwen.” Ze vertelde mij dat ze enkele jonge kinderen heeft, dat ze dertig jaren oud is, en dat ze kanker heeft. Chemotherapie had zijn afzichtelijke werk gedaan en haar compleet kaal gemaakt. De prognose is niet goed.

Kon ik nu tegen haar zeggen: “Laat uw hart niet in beroering raken. God gaat u genezen”? Overduidelijk kan dat niet. Hoe zou ik zeker kunnen weten dat God deze jonge vrouw zal genezen? Ik kon haar er wél aan herinneren dat Hij haar geen moment zou loslaten, en dat Zijn liefde haar en haar geliefde kinderen zou omringen, elke minuut van elke dag en elke nacht, en dat zij gedragen wordt door Zijn armen, die haar nooit zullen loslaten.

Maar is dat wel genoeg? Of moeten we meer zeggen? Er lijken vreselijke dingen te gebeuren in deze wereld en het lijkt alsof Gods liefde een bespotting wordt gemaakt. Dan rijst altijd de vraag: waarom?

Er zijn belangrijke aanwijzingen in de woorden van Jezus. De meest erge angsten van de discipelen zouden hun overkomen, maar Hij gebood (ja, gebood) ze om niet bevreesd te zijn. Alles zou goedkomen, op alle mogelijke manieren zou alles goedkomen – uiteindelijk. Maar in een korte tijd zou de prins van deze wereld, Satan zelf, zijn geoorloofd zijn weg te mogen gaan. Niet dat Satan ook maar enige rechten had over Jezus. Verre daarvan. Ook had hij geen “rechten” over een van Gods kinderen, hun moeder daarbij inbegrepen. Maar Satan is geoorloofd om ons te benaderen. Hij daagt God uit, zoals we weten in het boek Job, om de conditie te testen van het geloof van Zijn kinderen. God staat hem toe om van tijd tot tijd een testcasus te maken. Het had moeten worden bewezen voor Satan, in Jobs geval, dat er iets is als gehoorzamend geloof dat niet afhangt van het alleen ontvangen van voordelen. Jezus moest de wereld laten zien dat Hij zijn Vader liefhad en, onafhankelijk van wat er zou gebeuren, precies zou doen wat Hij zei. De knecht is niet groter dan zijn Meester. Wanneer we het uitroepen: “Waarom, Heer?” zouden we in plaats daarvan moeten vragen: “Waarom niet, Heer? Zou ik niet mijn Meester volgen in het lijden, zoals in al het andere?

Hangt ons geloof af van elk gebed dat beantwoord wordt zoals we denken dat het zou moeten worden beantwoord, of hangt het meer af van het karakter van een soeverein Heer? We kunnen het nooit zeggen, totdat we echt in de problemen zitten.

Ik heb nooit meer gehoord van de jonge vrouw. Ik heb haar nooit om haar adres gevraagd. Maar ik ben blijven bidden voor haar, aan God vragend om haar in te zetten om de wereld te laten zien wat een oprecht geloof is – het soort geloof dat de wereld overwint om zijn vertrouwen en gehoorzaamheid, ongeacht de omstandigheden. De wereld wil niet de les worden gelezen. De wereld moet het zíén. Is dat niet een deel van het antwoord op de vraag waarom Christenen lijden?

Deze blog is overgenomen uit de nieuwsbrieven van Elisabeth Elliot en vertaald door Jorieke van der Wal. 

We have tried to find the copyright holder of these texts. If you hold these rights, please contact us at info@puurvandaag.nl

 

Meer over dit onderwerp?

 

In ‘De lessen van Job’ neemt Elise Brouwer je mee op reis door het Bijbelboek Job en biedt je daarbij nieuwe inzichten en praktische lessen. Geschikt voor studie in een groep of voor je eigen stille tijd.

>> Dit boek is €11,99 en hoort bij de PUUR! Geloof reeks

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *