Met beide benen op de grond

10 november 2019
Delen via:

Het zal je maar gebeuren. Je bent een jaar of zestien. Je hebt je beide ouders nog. Je kunt naar school, hoort bij de rijke bovenlaag en er ligt een veelbelovende toekomst voor je.
Ja, je hebt wel gehoord wat ene Chulda vroeger zei en er zijn er wel meer die precies hetzelfde zeggen, de regering is ook wel wat opstandig en dom bezig, maar toch lijkt er geen vuiltje aan de lucht.

Weg bij je familie

Tot alles plotseling verandert. Ze belegeren en veroveren je stad. Ze halen je weg bij je familie. Je moet mee op transport en ze onderzoeken je grondig: je lijf, je opleiding, je verleden. Alles wordt gecheckt en steeds krijg je dezelfde vragen tot je hun oordeel hoort: je moet een driejarige opleiding doen en aan het hof van een koning dienen, ver van huis. Je krijgt het lekkerste eten en toegang tot alles wat zo’n hof te bieden heeft. Maar ze spreken je taal niet, hebben jouw keuken niet, delen jouw gewoontes niet en ze kennen ook jouw God niet.

Wat zou je doen? Zou je je verleden achter je laten en je in een nieuwe wereld en levensstijl storten? Zou je je tegen alles verzetten en demonstratief laten zien dat je weigert te buigen voor een vijandelijke macht?

Een joodse jongen

In de Bijbel is Daniël een jongen die zijn weg zoekt in zo’n situatie. Hij groeide op als gelovige Jood in Israël, maar werd opgepakt en weggevoerd en wat later uitgekozen om de taal en cultuur van de Chaldeeën te leren. Ze veranderen zijn naam en bepalen zijn toekomst. Maar Daniël verliest zijn identiteit niet, ook al verzet hij zich ook niet tegen alles wat hij moet doen. Hij blijkt een geloof te hebben dat hij niet alleen met de paplepel ingegoten heeft gekregen, maar ook echt persoonlijk belijdt.

Toch uit hij dat geloof niet door tegen alles in te gaan. Op de een of andere manier wordt hij zelfs hoofd van de magiërs in Babylon. Dat klinkt haast als een overtuigd christen die Reikimeester wordt. Of toch niet? Heeft deze Daniël, de manier waarop hij gelooft, de manier waarop hij keuzes maakt en de dingen die hij meemaakte, ons vandaag iets te zeggen?

Een fascinerend Bijbelboek

Ik geloof van wel en schreef in opdracht van PUUR! een bijbelstudieboekje over Daniël, een fascinerend Bijbelboek dat mij veel leerde over hoe ik wel in, maar niet van de wereld kan zijn en over hoe ik moedig en gelovig kan zijn zonder raar te doen of mezelf op de voorgrond te zetten met mijn grote mond en sterke mening. Ik ben ervan overtuigd dat dit boek niet voor niets in de Bijbel staat en voor jou en mij vandaag heel relevant is. Ik zou in elk geval zelf graag zo in het leven staan als hij: wijs, vol geloof, nederigheid en moed, met beide benen op de grond.

 

Blogserie

De komende week geeft Ineke Marsman – Polhuijs eerlijk en PUUR antwoord op vijf vragen die voorkomen in dit prachtige Bijbelstudie boek. We zijn benieuwd naar jouw antwoord op deze vragen.  Lees je mee deze week? Onder alle reacties geven we twee exemplaren van ‘De lessen van Daniel’ weg. Dinsdag 19 november ontvangen de winnaars bericht van ons.

De andere blogs:

 


Daniël‘De lessen van Daniël’ van Ineke Marsman-Polhuijs is een Bijbelstudieboek speciaal voor vrouwen. Dit deel in de PUUR! geloof-reeks behandelt het Bijbelboek Daniël aan de hand van het thema zichtbaarheid en biedt diepgaande, verrassende en praktische lessen voor je leven. Ineke Marsman-Polhuijs neemt je mee op ontdekkingstocht in het leven van Daniël. Elk hoofdstuk bevat vragen en overdenkingen ter versterking van jouw relatie met God, jezelf en de ander.

 

 

Reacties (4)

  • Marije Klein schreef:

    Het boek ziet er heel uitnodigend uit. Ik ben al langere tijd ‘stil’ op zoek naar een boek wat helpt bij bijbelstudie. Het komt er nu niet van, met baan, huishouden, gezin en familie&vrienden, maar ik het wel graag wil doen. Het zou mij stimulans geven om meer met de Bijbel bezig te zijn.

  • Janneke schreef:

    Het boek ziet er heel interessant uit. Vroeger als kind was ik heel erg met de bijbel bezig en ging vaak naar de kerk. De laatste tijd is dit wat verminderd, wat jammer is. Daardoor hoop ik door dit boek, het weer op te kunnen pakken. Het zou me ontzettend leuk lijken als ik zou winnen!

  • Lenette schreef:

    Ik had al aangegeven dat het boek zeer aanspreekt. Hoe sta je IN de wereld, maar ben je niet VAN de wereld. Van deze wereld met al haar beroepen die op je gedaan worden…
    Ik probeer afstand te houden, me wel over diverse onderwerpen in te lezen zodat ik voor mezelf (in gebed met God) kan bepalen of het wel of niet bij mij past.
    Soms zijn het dan dingen VAN de wereld… tsja..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *