Rust & Ruimte – Goed omgaan met je lichaam

28 december 2021
Delen via:

Het is vaak je lichaam dat als eerste signalen uitzendt als de balans in je leven naar de verkeerde kant dreigt door te slaan. Maar luister je nog naar je lichaam? Herken je de signalen van stress en overbelasting? Pijn in je nek en schouders? Even een andere houding aannemen en weer doorgaan. Veel hoofdpijn? Dan maar wat vaker een pijnstiller. Het zijn signalen dat er wat mis dreigt te gaan.

Neem je lichaam serieus en zorg er goed voor!

Voeding is daarbij een belangrijke sleutel. Waarmee voed je je lichaam? Goede voeding is de brandstof die je in beweging moet houden. Sta eens stil bij alles wat je in je mond stopt. Maak je gezonde keuzes die maken dat je je goed voelt?

Keer op keer blijkt uit onderzoek dat vermoeide mensen altijd energieker worden van lichaamsbeweging. Regelmatige beweging verbetert je humeur en vermindert stress – onmisbaar dus voor een leven in balans. Het is vaak het eerste dat erbij inschiet als je moe bent, maar het loont om van die bank af te komen en naar buiten te gaan. Buiten zijn geeft ons een goed gevoel. Het roept positieve reacties op, zeker als je dan ook nog actief bent door bijvoorbeeld te wandelen. Ook is wandelen een ideale manier om in het hier en nu te leven en niet al bezig te zijn met straks en morgen. Als je goed op je omgeving let en alles in je opneemt, je verwondert over wat je ziet is er geen ruimte voor dagelijkse beslommeringen. Even een ommetje maken tijdens de lunch is dus heel gezond. Maar het lijkt ook nog uit te maken waar je loopt.

Natuur blijkt namelijk een pepmiddel voor je brein!

En wist je dat je ademhaling van groot belang is voor je gezondheid? Je ademhaling hangt heel sterk samen met je gevoelens, deze zorgt voor verbinding tussen lichaam en geest. Door bewust met ademhaling bezig te zijn kun je ook je lichaam laten ontspannen. In je ademhaling ligt de sleutel om je lichaam tot rust te brengen. Met het vertragen ervan geef je aan je lichaam door dat het allemaal een tandje langzamer kan.

In de laatste decennia zijn we in ons land steeds korter gaan slapen, met alle gevolgen van dien. Slaapgebrek leidt tot verminderde concentratie, een slecht humeur en intense vermoeidheid. Door het inleveren van je slaap herstel je langzamer van ziekten en liggen nieuwe ziekten op de loer. Slaappillen behoren tot de meest voorgeschreven medicijnen. Samen met directe gevolgen van slaaptekort, zoals ongelukken en verzuim, kost slaaptekort ons miljarden euro’s en bovenal onze gezondheid. Zorg er dus voor dat je voldoende slaap krijgt, want het is onmisbaar als je goed wilt functioneren!

Beweeg jij regelmatig?

Janneke de Leede is psycholoog en adjunct-hoofdredacteur van PUUR! Zomer en PUUR! Winter. Janneke heeft een bedrijf dat zich richt op werving & selectie, coaching & training. Andere titels van haar zijn: Geloof en geluk en Het grote boek over geluk

Je leven simpel houden is niet simpel. Maar zeer de moeite waard!


Rust en ruimte in je leven

Janneke de Leede gaat in PUUR! in balans op zoek naar manieren waarop vrouwen met een overvolle agenda en druk sociaal leven rust en balans kunnen vinden. Slechts een enkeling slaagt hierin: zij zijn een inspiratiebron voor anderen: minder = meer. Voor christenen geldt daarbij dat juist ook in de Bijbel aanknopingspunten zijn te vinden voor meer rust en ruimte in het leven.

 

 

 

U kunt dit boek voor €12,99 bestellen bij boekenwereld.U betaalt 1,95 aan verzendkosten.

 

 

 


In het full-color hardloopboek Morgen ga ik echt! delen Marijke ten Cate en Corien Oranje hun hardloopervaringen. Hardlopen is goed voor je! Maar hoe begin je eraan? En hoe houd je vol? Eerlijk, grappig en herkenbaar. Ze delen hun tips en tricks, en bekijken de hardloopwereld met een knipoog. Morgen ga ik echt! gaat over hardloopkleding, blessures, looptechnieken en de psychologie van het hardlopen. Hardlopen kan je bijvoorbeeld helpen om af te vallen of om je beter te voelen. Met veel tekeningen, motiverende verhalen, testjes en interviews: start to run today!

 

 

 

 

 

Reacties (2)

  • Alianna Dijkstra schreef:

    Ik heb net vorige week besloten om elke werkdag een halfuurtje te wandelen.
    Omdat ik thuis werk kan ik dat makkelijk inplannen.
    Maar het ook doen is de clou hè?
    Ik merkte al na een paar dagen hoe goed het me doet om even tussen de weilanden door te lopen, een reiger op te merken en te kijken naar de wolkenpartijen.
    Het is heel verleidelijk om achter het bureau te blijven zitten maar als ik terugkom van mijn kleine wandeling voel ik me beter!

  • mona schreef:

    Soms kun je echt niet meer verder. Beweging is bij vermoeidheid niet altijd goed. Elke activiteit kost zoveel energie, dat ik daarna dagen ziek ben. En weer een stapje terug moet zetten. Soms is elke stap er een teveel……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *