Uitnodiging dag 3 —> goed en slecht

BEHOEDZAAM STREKTE MACK zijn hand uit en pakte het giftige takje. ‘Als je mij niet had verteld dat ik het kon aanraken, zou het me dan hebben vergiftigd?’
‘Natuurlijk! Maar wanneer ik je opdracht geef om het aan te raken, is dat anders. Voor ieder schepsel geldt dat autonomie dwaasheid is. Vrijheid heeft met vertrouwen te maken en met gehoorzaamheid vanuit een liefdesrelatie. Als je dus mijn stem niet hoort, zou het verstandiger zijn om erachter te komen wat voor soort plant het is.’

Denk na over ‘vrijheid en veiligheid’ in onze onafhankelijkheid, en in een liefdesrelatie.

‘WAAROM ZOU JE dan überhaupt giftige planten scheppen?’ vroeg Mack verbaasd terwijl hij het takje teruggaf aan Sarayu.
‘Jouw vraag impliceert dat gif slecht is, dat zulke schepsels geen nut hebben. Veel van deze zogenaamd slechte planten, zoals deze hier, bevatten onvoorstelbaar heilzame bestanddelen met geneeskrachtige werking. Mensen hebben de neiging iets goed of slecht te noemen zonder dat ze er voldoende kennis over hebben.

Denk hierover na, in het bijzonder over de menselijke neiging ‘iets goed of slecht te noemen zonder dat ze er voldoende kennis over hebben’.

‘ALS JOU IETS overkomt, hoe bepaal jij dan of het goed of slecht is?’
Mack dacht even na voor hij antwoord gaf. ‘Nou, daar heb ik eigenlijk nooit zo over nagedacht. Ik denk dat ik iets goed noem als ik ervan houd, als het me een goed gevoel oplevert of me een gevoel van zekerheid geeft. Omgekeerd noem ik iets slecht als het
pijn veroorzaakt of als het me iets kost waar ik om geef.’
‘Dat is dus behoorlijk subjectief?’
‘Ik denk van wel, ja.’
‘En hoeveel vertrouwen heb je in jouw vermogen om te kunnen onderscheiden wat echt goed voor je is, of slecht?’
‘Om eerlijk te zijn,’ zei Mack, ‘heb ik de neiging om boos te reageren als iemand komt aan wat van mij is, datgene waar ik naar mijn idee recht op heb. Maar ik ben er niet zo zeker van dat ik een juiste kijk heb op wat feitelijk goed of slecht is, behalve dan hoe iets of iemand me raakt.’

Hoe bepaal jij of iets goed of slecht is? (Luister naar je emoties. Sta stil bij de dingen die sterke, emotionele gemoedstoestanden oproepen. Geef in het vervolg van deze reis elke emotie een stem, zoals personages in een verhaal of bemanningsleden op een boot. Je rationele probleemoplosser, oftewel je intellect, is ook een bemanningslid. Je zult misschien een of twee bemanningsleden herkennen die proberen te domineren. Sta jezelf toe om ze stuk voor stuk zo open en eerlijk mogelijk te horen en te voelen.)